Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Alliansspricka om dyraste bussterminalen

1,43 miljoner kommer den nya busstrminalen i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm att kosta. Men nu bråkar man inom alliansen om uppgörelsen om finansiering.

1,43 miljarder kommer den nya busstrminalen i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm att kosta. Men nu bråkar man inom alliansen om uppgörelsen om finansiering.

Moderaterna i Stockholm och Stockholms läns landsting gick nyligen tillsammans med partikamraterna i Nacka och Värmdö ut och meddelade att finansieringen av Sveriges dyraste bussterminal var klar. Det gäller den nya bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm, kostnadsberäknad till 1,43 miljarder kronor. Men nu blåser övriga allianspartier i Värmdö till strid om frågan.

De fick nämligen inget veta om uppgörelsen utan hölls helt utanför.

– Oförskämt, säger kommunalrådet Stefan Dozzi, KD, till lokaltidningen Nacka Värmdöposten, NVP där han också förklarar att KD troligen kommer att rösta mot avtalet som innebär att Värmdö förbinder sig att betala 83 miljoner för terminalen i Stockholm.

– Moderaterna har agerat helt på egen hand. Jag är irriterad. Det här är andra gången det händer i en stor trafikfråga, säger hans kommunalrådskollega i Värmdö, Anders Bergman, FP, till NVP.

Inte heller kommunstyrelsens ordförande i Värmdö, Monica Pettersson är glad över agerandet från partikamraterna i Stockholms Stadshus.

– Det kan man ju ha synpunkter på och vara besviken över, men det var moderaterna i stadshuset som tog initiativ till det här mötet. Det styr inte jag över. Det här är en tydlig viljeyttring från mig. Avtalet äger inte sin giltighet innan vi beslutat om det i fullmäktige, får vi inte majoritet faller det, säger hon till tidningen och tillägger att hennes inställning är att Värmdö inte ska behöva betala för miljardsatsningen i Stockholm.

Återstår alltså att se om  den dyraste bussterminalen någonsin i Sverige kommer att byggas.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)