Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med miljarder till bussterminal

Den nya bussterminalen i Katarinaberget i Stockholm kommer att kosta 1,43 miljarder att bygga, räknat i dagens penningvärde.

Den nya bussterminalen i Katarinaberget i Stockholm kommer att kosta 1,43 miljarder att bygga, räknat i dagens penningvärde.

Finansieringen av en ny bussterminal vid Slussen i Stockholm är nu klar. Den nya terminalen är kostnadsberäknat till 1,43 miljarder kronor, räknat i den prisnivå som gällde i februari i år. Finansieringen bygger på en överenskommelse mellan Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun och Värmdö kommun.

Överenskommelsen innebär att en bussterminal byggs vid Slussen av Stockholms stad på uppdrag av Stockholms läns landsting, som ska äga och ansvara för den framtida driften av bussterminalen.

Bussterminalen byggs i Katarinaberget. Den får 17 avgångs- och reglerplatser och åtta ankomstplatser. En bussterminal byggs även vid Nacka Centrum. Antalet påstigningsplatser vid bussterminalen vid Nacka Centrum blir 15 platser.

Terminalen vid Slussen är kostnadsberäknad till 1 430 miljoner kronor (prisnivå februari 2014). Samtliga intäkter och kostnader ska räknas om med KPI. Fördelningen av investeringsvolymen mellan parterna är: staten (genom Länsstyrelsen och Länsplan) 50 procent, Stockholms läns landsting 25 procent och Stockholms stad 25 procent. Bussterminalen vid Nacka Centrum beskostas av Stockholms läns landsting till 50 procent och Nacka kommun med 50 procent.

Avtalet innebär att Stockholms stad går vidare med de kontroversiella planerna på en busstermina i Katarinaberget, även om planerna har bantats jämfört med tidigare. Staden ska nu skyndsamt inleda arbetet med att ta fram en ny detaljplan och miljödom för terminalen. Den tidigare planen stoppades av mark- och miljööverdomstolen på formella grunder.

Kostnaden för terminalen i Nacka är ännu inte fastställd, men ska delas 50/50 mellan Nacka kommun och Stockholms läns landsting. Exakt läge är inte heller bestämd, men tanken är att terminalen ska ligga i direkt anslutning till den nya tunnelbanestationen vid Nacka forum.

– Överenskommelsen innebär därmed ett långsiktigt ansvarstagande som skapar en fungerande och attraktiv helhetslösning för kollektivtrafiken i Ostsektorn, säger Monika Pettersson (M) kommunstyrelsens ordförande Värmdö kommun.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)