I söndags genomförde Dalatrafik sin stora – och från många håll hårt kritiserade – omläggning av busstrafiken. ”En revolution” kallade Dalatrafik satsningen som ackompanjerades av en stor reklamkampanj. På måndagen drogs hela kampanjen in, som vi tidigare rapporterat. Notan för den indragna kampanjen landar på 1,5 miljoner, avslöjar nu Borlänge Tidning.
En del av kostnaden beror på en oanvändbar tidtabell som skickades ut av Dalatrafik, men som redan till trafikstart hade fått ett hundratal ändringar.
Samtidigt fylls tidningar och etermedia i Dalarna med en häftig kritik mot Dalatrafik och ”revolutionen”. Jonny Ganshag(S), kommunalråd i Falun, skyller en del av haveriet med den nya trafiken på Dalatrafiks misslyckade upphandling av busstrafiken.
Redan för två år sedan lämnade Falu kommun in sina önskemål om den framtida trafiken, men inget hände.
– Dalatrafiks turer med Nobina och andra har dragit ut på tiden så i praktiken hade Dalatrafik inte klart med en entreprenör förrän i början av sommaren, säger Jonny Ganshag till Borlänge Tidning.
– Det har blivit missförstånd längs hela vägen där man tror att det är kommunen som har pekat ut hållplatser och rutter – det har vi inte gjort. Men hållplatser och hela infrastrukturen runtomkring kunde ha gjorts klart mycket tidigare oavsett vem som skulle bli entreprenör. Vi har ju inte från politikens sida inte haft så mycket koll på detaljer, säger Ganshag till Borlänge Tidning.
Lämna ett svar