Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bakläxa för nya busslinjer i Stockholm

Massor av nya bussar på Stockholms gator är det som hittills märks av att Keolis i vintras vann upphandlingen av trafiken i Stockholms innerstad. Hur det blir med det nya linjenätet är däremot höljt i dunkel. Foto: Ulo Maasing.

Massor av nya bussar på Stockholms gator är det som hittills märks av att Keolis i vintras vann upphandlingen av trafiken i Stockholms innerstad. Hur det blir med det nya linjenätet är däremot höljt i dunkel. Foto: Ulo Maasing.

När Keolis i vintras vann upphandlingen av busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö presenterade man också ett förslag på ett nytt busslinjenät. Men nu sågar trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting stora delar av förslaget, skriver lokaltidningarna Mitti.

Keolis byggde sitt förslag på omfattande analyser med hjälp av företagets internationella experter. Även Keolis ekonomiska kalkyl i upphandlingen byggde på att man fick genomföra betydande förändringar av linjenätet med bland annat en ny stombusslinje.

För Keolis är det viktigt att öka bussresandet i Stockholm. Ersättningen till Keolis från SL rån SL bygger på verifierad, betalande påstigande (VBP). Den andra hälften är fast. Det betyder att företaget är helt beroende av att resenärerna verkligen vill åka med Keolis´ bussar och att de validerar sina SL-kort när de stiger på.

Det var också en av utgångspunkterna när Keolis i sitt förslag ritade om busskartan för Stockholm rejält. Men nu har landstingets trafikförvaltning gått igenom planen och de flesta av Keolis förslag möts av kritik från förvaltningen, skriver Mitti.

Den föreslagna, nya stomlinje fem sågas exempelvis av de offentliga tjänstemännen som en ”ologisk linjesträckning” med ”vissa mindre fördelar”.

Huvudkritiken från förvaltningen är enligt Mitti att förslagen inte är kompatibla med den stomnätsplan som landstingets politiker redan har klubbat.

Keolis Sveriges vd Magnus Åkerhielm pekade i en intervju med bussmagasinet.se redan i vintras ut frågan om trafikförvaltningen skulle acceptera det ändrade linjenätet som en av affärsriskerna i avtalet mellan SL och Keolis.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

3 kommentarer »

  1. Mao samma läge som för Arriva i norrort…

  2. Inte för inte att man kan höja lite grann på ett ögonbryn om nu det vinnande anbudet som ligger 20% längre (läs 200 miljoner/årligen eller 1 miljard kronor på 5 år) än konkurrenterna, bygger på antaganden som inte var godkända av Landstingets Trafikförvaltning. Hoppas det inte blir en Tragediförvaltning av ett SL-avtal för Keolis!!

  3. Arriva 2

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)