Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo lanserar ny elhybrid

För att lyfta fram hur tyst bussen är använder sig Volvo av en bild som visar den nya elhybridbussen smyga fram förbi en uterestaurang utan att störa samtalen vid borden. Bild: Volvo Bussar.

För att lyfta fram hur tyst bussen är använder sig Volvo av en bild som visar den nya elhybridbussen smyga fram förbi en uterestaurang utan att störa samtalen vid borden. Bild: Volvo Bussar.

Volvo Bussar lanserar sin nya elhybridbuss Volvo 7900 Electric Hybrid på IAA-mässan i Hannover som öppnar nästa vecka. Med laddningstekniken minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med 75 %, jämfört med en vanlig dieselbuss. Den totala energiförbrukningen minskar med 60 %.

– Jag är väldigt stolt över att lansera vår nya banbrytande elhybrid. Elhybridbussar och fullt elektriska bussar är morgondagens lösning för städernas kollektivtrafik. De gör det möjligt att energiförbrukning, luftföroreningar, klimatpåverkan och buller. Därmed möter vi flera av de viktiga utmaningar som världens storstäder måste hantera, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar.

Fakta om Volvo 7900 Electric Hybrid

• Bussen är utrustad med en elmotor som som drivs av ett litiumbatteri. Den har också en 5-liters Euro 6 dieselmotor.
• Bussen laddas från elnätet via en takmonterad strömavtagare
• Bussen snabbladdas från elnätet vid ändhållplatserna på cirka 6 minuter.

• Bussen kan köra cirka sju kilometer på el, tyst och utan utsläpp.
◦ Möjliggör hållplatser inomhus
◦ 75% bränslebesparing
◦ 60% energibesparing
◦ 75% minskning av koldioxidutsläpp
◦ Längd: 12 m
◦ Höjd: 3580 mm
◦ Bredd: 2550 mm
◦ Antal passagerare, max: 95
◦ Antal säten 32+1
◦ Elektrisk motor: Volvo I-SAM, effekt: 150 kW, vridmoment, max (Nm) 1200
◦ Växellåda: Volvo I-Shift
◦ Litiumbatteri: 600 V, 19 kWh

Buller är ett växande problem i städerna. Ljudnivån vid Volvos elhybrid är i nivå med normal samtalston. Volvos elhybrid kör på el cirka 70 % av rutten, tyst och utsläppsfritt.

Volvo 7900 Electric Hybrid ger stor flexibilitet för operatören; den kan köras enbart på el i utvalda områden, och fungerar som en vanlig hybrid på övriga delar av rutten. Laddningen via elnätet vid ändhållplatserna tar 6 minuter.

Elhybriden bygger på samma beprövade teknologi som Volvos hybridbuss Volvo 7900 Hybrid.

Flera europeiska städer är intresserade av Volvos elhybrid. Hamburg, Luxemburg och Stockholm har tecknat avtal om leverans av bussarna 2014 och 2015.

Volvo planerar att starta serieproduktion tidigt 2016.

Från och med i höst och två år framåt kommer åtta av Volvos elhybrider att gå i reguljär trafik på linje 73 i Stockholm., mellan Ropsten och Karolinska Sjukhuset. Projektet ingår i ZeEUS, ett EU-projekt som omfattar sex länder i Europa.

I samband med lanseringen av sin nya elhybrid har Volvo Bussar också producerat en video som Du hittar på vår Buss-TV.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: IAA, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)