Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kollektivtrafikfri länk för miljarder invigd

Kung Carl XVI Gustaf och kronprinsessan Victoria invigde Norra Länken på söndagen.

Kung Carl XVI Gustaf och kronprinsessan Victoria invigde Norra Länken på söndagen. Foto: Solna stad.

Med kunglig glans invigdes på söndagseftermiddagen Norra Länken i Stockholm. Det är en investering på 9,3 miljarder – men någon kollektivtrafik är inte planerad att utnyttja länken. Klockan två på söndagseftermiddagen tryckte kung Carl XVI Gustaf och Kronprinsessan Victoria på invigningsknappen och trafiken släpptes fram genom tunnlarna.

Personbilar och tung trafik som passerar norra Stockholm leds nu ner i tunnlar istället för att köa på innerstadsgator som Valhallavägen och Lidingövägen.

– Det komplicerade bygget av Norra länken startade 2007. Det har genomförts på några av landets mest trafikerade platser. Men kreativitet i samarbetet mellan Trafikverket och entreprenörerna har lett fram till effektiva lösningar och en 2,6 miljarder lägre kostnad än budgeterat. Totalt blir kostnaden 9,3 miljarder kronor. Bygget ligger dessutom ett år före tidplanen, konstaterar Trafikverket stolt i ett pressmeddelande.

Trafikverket svarar för 75 procent av finansieringen och Stockholm stad för 25 procent av finansieringen. Projektet har också beviljats mer än 500 miljoner kronor i EU-bidrag: 56,3 miljoner euro.

Den sträcka som öppnade idag löper mellan Norrtull, Frescati och Värtan. Den är fyra kilometer lång varav tre kilometer i tunnel. Den återstående sträckan mellan Karlberg och Norrtull öppnar i södergående riktning våren 2015, i norrgående våren 2016.

När länken är färdig 2016 kommer den att vara fem kilometer lång varav fyra kilometer i tunnel. Den sträcker sig mellan Karlberg och Värtan i norra Stockholm och bildar ett sammanhängande trafiksystem tillsammans med Södra länken och Essingeleden.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)