Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Personalövertagande krävs vid upphandling i Umeå

Lennart Holmlund(S), kommunalråd i Umeå: Om vi inte får igenom vårt krav på personalövertagande kan vi köra busstrafiken själva.

Lennart Holmlund(S), kommunalråd i Umeå: Om vi inte får igenom vårt krav på personalövertagande kan vi köra busstrafiken själva. Foto: Ulo Maasing.

Om det blir en ny operatör som får köra busstrafiken i Umeå från sommaren 2016 måste denne ta över personalen från Nobina som kör trafiken idag. Dessutom ska de anställda i bussföretaget ha samma grundlagsskyddade yttrandefrihet, meddelarfrihet och meddelarskydd, som offentligt anställda har idag, men som inte gäller för privat anställda. Det är två av kraven i den upphandling av stadsbusstrafiken i Umeå, den så kallade Ultra-trafiken, som nu har inletts.

”Den grundlagsfästa yttrandefriheten, meddelarfriheten och meddelarskyddet, enligt tryckfrihetsförordningen och regeringsformen skall gälla hos anställda i trafikföretaget och anställda hos eventuella underentreprenörer.”

– Jag tror att vi är först i bussbranschen i Sverige med att få yttrandefriheten inskriven så här, säger huvudskyddsombudet Camilla Ingman vid Nobina i Umeå till tidningen Arbetet.

I anubudsunderlaget krävs bland annat också att kollektivavtalet ska gälla. Även om trafikföretaget inte har tecknat svenskt kollektivavtal ska villkoren i kollektivavtalet gälla.

Från Länstrafiken i Västerbotten, som sköter upphandlingen även av tätortstrafiken i Umeå, varnar man för att kraven kommer att överklagas, uppger Arbetet. Men kommunalrådet Lennart Holmlund(S) i Umeå är inte orolig.

– Då kan vi köra själva. Det är alltid ett alternativ om vi inte kan handla upp och få det som vi vill ha det. Om beställaren inte har rätt att kräva att personalen får följa med får vi kräva att lagen om offentlig upphandling ändras, säger han till Arbetet.

– Vi är rädda för störningar i trafiken om vi får förare som inte är från Umeå. Kollektivtrafiken i Umeå är oerhört stor och den ökar. Självklart måste vi kunna bestämma hur vi vill ha det, säger Lennart Holmlund till Arbetet.

Bland kraven i anbudsunderlaget finns också ett krav om att temperaturen inne i bussen ska vara mellan 18 och 23 grader. Varma sommardagar ska det vara tre kallar på förarplatsen än utomhus.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)