Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk premiär för OmniExpress lågentré

Nu kommer lågentréversionen av Scania OmniExpress även till Sverige. Foto: Ulo MAasing.

Nu kommer lågentréversionen av Scania OmniExpress även till Sverige.  Först ut med OniExpress 320LE är Omnibuslinjen Habo Hjo. Foto: Ulo Maasing.

Sedan Scania tagit över Lahden Autokoris bussfabrik i Lahtis, Finland, lanserade man i somras sin linjevagn OmniExpress även i lågentréversion, OmniExpress 320LE. Men först nu är det dags för modellen att göra entré i Sverige. Först ut blir Omnibusinjen Habo Hjo, ett snart 90-årigt bussföretag i Södra Vätterbygden. Företaget ska använda bussen i körningar för Jönköpings Länstrafik.

Av Ulo Maasing i Lahtis, Finland

Även om 320 LE kommer till Sverige först nu har Scania sedan lanseringen redan sålt 124 enheter.

Lågentréversionen av Scania OmniExpress gör att marknaden för modellen vidgas. 320LE är tänkt att kunna användas i såväl stadstrafik som förortstrafik och regional linjetrafik.

– Vi ser modellen i första hand som en klass 2-buss och som en avlösare till Lahden Autokoris Scala, förklarar Rutger Hörndahl, bussmarknadschef vid Scania-Bilar Sverige.

– 320LE är en vidareutveckling av OmniExpress 320 med normalgolv, och vi ser den som ett komplement till Scania Citywide.

Interiören i den buss som Omnibuslinjen Habo Hjo har beställt. Foto: Ulo Maasing.

Interiören i den buss som Omnibuslinjen Habo Hjo har beställt. Foto: Ulo Maasing.

OmniExpress 320LE kan fås i längder från elva till femton meter och med Euro 6-motor som drivs antingen med diesel, biodiesel eller gas.

Premiärbussen i Sverige är 14,9 meter lång och har i låggolvsdelen fyra reserverade sittplatser för passagerare med nersatt rörlighet, något som nu har införts i branschens gemensamma rekommendationer vid upphandlingar, Buss 2014.

Bussen kan fås med flera olika dörralternativ, nu också med eldrivna sliding doors. Omnibuslinjen Habo Hjo har 1+1+0, dvs enkeldörrar fram och i mitten. De bussar som Scania tidigare i år levererade till Helsingfors har däremot 1+2+1 dörrar.

Omnibuslinjen Habo – Hjo grundades 1926 med linjetrafik mellan de båda orterna. Sedan dess har verksamheten vidgats och förutom linjetrafik kör företaget även skol- och beställningstrafik med närmare 30 bussar.

Läs också vårt reportage om Scania i Lahtis!

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)