Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skånetrafiken på road-show bland operatörer

Joakim Agartson, chef för Affär & Marknad på Skånetrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Joakim Agartson, chef för Affär & Marknad på Skånetrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Skånetrafiken har under oktober testat ett nytt grepp kring att föra en dialog med trafikföretagen i Sverige om målsättningar och avtalsmodeller. Syftet har varit att skapa ett större intresse och en bättre dialog med trafikföretagen kring olika trafik- och samarbetsavtal.

På sin road-show har representanter från Skånetrafiken träffat bland andra Bergkvarabuss, Arriva, Veolia Transport, Keolis, Nobina, Nettbus, Abellio och Buss i Väst.

Utgångspunkten för turnén är att Skånetrafiken vill utveckla sin affärsmodell tillsammans med trafikföretagen, där trafikföretagen får ett ökat ansvar för bland annat tidtabellsplanering och lokal marknadsföring, men även frågor kring försäljning och information diskuterades. Målsättningen med träffarna är att föra en bättre dialog för att utveckla samarbetet och i slutänden ge kunden en bättre tjänst.

Men  man vill också i befintliga avtal, som ibland sträcker sig över 10 år, kunna driva utvecklings- och förbättringsprojekt över tid.

– Mig veterligen har ingen annan huvudman testat det här och vi upplever att vi fick en god respons från alla som vi besökte. Det var ett bra och uppskattat initiativ för att skapa en bättre dialog kring avtalsprocessen med trafikföretagen, säger Joakim Agartson, chef för Affär & Marknad på Skånetrafiken.

– Vår ambition är ju att Skåne ska vara en attraktiv plats att utveckla kollektivtrafik och att trafikföretagen ska se oss som en bra huvudman att samarbete med.

Turnén görs om nästa år.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)