Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uppkoppling och luftkonditionering i nya bussrekommendationer

Lars Annerberg från Sveriges Bussföretag är projektledare för arbetet med de nya branschrekommendationerna i Buss 2014. Foto: Ulo Maasing.

Lars Annerberg från Sveriges Bussföretag är projektledare för arbetet med de nya branschrekommendationerna i Buss 2014. Foto: Ulo Maasing.

Nu kommer Buss 2014 med nya rekommendationer för vilka krav som ska ställas på bussar i samband med trafikupphandlingar. Buss 2014 ersätter de nuvarande rekommendationerna i Buss 2010. Rekommendationerna har tagits fram inom Partnersamverkan. De båda branschorganisationerna Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag rekommenderar starkt att trafikbeställare inte gör några undantag från Buss 2014.

– Syftet med Buss 2014 är att den ska utgöra standard vid upphandlingar av busstrafik i Sverige, säger Lars Annerberg på Sveriges Bussföretag som har varit projektledare i arbetet med Buss 2014.

Buss 2014 är en av de avtalsbilagor som finns som komplement till det modellavtal som Partnersamverkan har enats kring.

– Jämfört med Buss 2010 har en del nya rekommendationer tillkommit, men samtidigt har vi på flera punkter förenklat rekommendationerna. En sådan förenkling som kan verka banal men underlättar mycket för både beställare och operatörer är att vi har återinfört beställningsblanketten kompletterad med en ”beställningsknapp”, förklarar Lars Annerberg.

”Beställningsknappen” innebär att upphandlaren bara sätter ett kryss i en ruta och därmed talar om att man följer alla de branschgemensamma rekommendationer som finns i Buss 2014. Annars kan beställaren bara enkelt markera på vilka punkter olika krav gäller i den aktuella upphandlingen.

Nytt är att alla nya bussar ska vara utrustade med automatiskt klimatkontroll.

– Det här är en både rimlig och rejäl standardökning i kollektivtrafiken. En personbil idag går ju knappast att få utan luftkonditionering. Då är det inte rimligt att busstrafiken ska släpa efter, säger Lars Annerberg.

Nya bussar utom rena stadsbussar (d v s klass I-bussar) ska också vara utrustade med trådlöst internet och eluttag vid varje stolspar för laddning av exempelvis mobiltelefoner. Det behöver inte vara konventionella eluttag utan kan också vara usb-kontakter.

Alla bussar utom klass I-bussar ska också ha personliga läslampor på normalgolvsdelen av bussen.

Bland andra större nyheter i Buss 2014 finns att rekommendationen om trepunktsbälte ändras till enbart säkerhetsbälte.

– Kvalitén på trepunktsbältena har inte varit tillräckligt bra. Det har ofta gjort dem svåra och obekväma att använda vilket i sin tur har gjort att resenärer har avstått från att använda bältet, förklarar Lars Annerberg.

Kravet på trepunktsbälte finns dock kvar om det saknas så kallad islagszon i framförvarande säte. Islagszonen är till för att skydda resenären från ansikts- och huvudskador när resenärens överkropp kastas framåt vid en olycka.

Till de större förenklingarna i förhållande till Buss 2010 hör att optioner om gardiner, persienner med mera har tagits bort i Buss 2014. Istället finns en rekommendation om solskydd som kan lösas på olika sätt, utan att upphandlaren detaljreglerar.

Likaså försvinner ett antal optioner om antal dörröppningar.

Buss 2014 kan laddas ner gratis här.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)