Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fritt fram för Förbifart Stockholm – ”Vi har gjort vad vi kunnat”

Bygget av förbifart Stockholm,  den röda linjen på kartan, stoppas inte längre av MP. Karta: Trafikverket.

Bygget av förbifart Stockholm, den röda linjen på kartan, stoppas inte längre av MP. Karta: Trafikverket.

Miljöpartiet överger nu försöken att stoppa det laddade motorvägsprojektet Förbifart Stockholm. I en debattartikel i Svenska Dagbladet på torsdagen deklarerar miljöminister Åsa Romson och trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (båda MP) att det alliansledda landstinget i Stockholm nekar till att diskutera en ändrad finansiering av förbifarten. Därför finns det, skriver de båda, ingen anledning att behålla frysningen av projektet som är kostnadsberäknat till 40 miljarder.

– För att flytta över pengar från förbifarten till kollektivtrafiken krävs en samsyn mellan Stockholms stad, landstinget och regeringen. En sådan samsyn hade funnits om vi gröna haft inflytande på samtliga tre nivåer: i riksdagen, i landstinget och i Stockholms stad. Nu saknar Miljöpartiet tyvärr inflytande i Stockholm läns landsting och det omöjliggör ett bra samarbete för att stärka kollektivtrafiken i Stockholm, heter det i debattartikeln.

Det innebär inte att man från Miljöpartiet nu stöder projektet med förbifarten.

– Vi tycker Förbifart Stockholm är en felaktig prioritering eftersom vägen kommer att öka klimatutsläppen, äta upp de pengar som så akut behövs för kollektivtrafik, och försvåra byggandet av Stockholm som en tät och attraktiv stad, skriver Romson och Svensson Smith.

– Vi har därför kraftigt motsatt oss att de 40 miljarder som vägen kostar avsätts från Stockholmarnas trängselskatter. Det innebär att det ekonomiska utrymmet för kollektivtrafik i Stockholmsregionen minskar.

– Alliansen i Stockholms läns landsting väljer uppenbarligen hellre att dra in tusentals bussar, höja biljettpriserna och låta viktiga investeringar i nya spår vänta än att föra över en enda krona från Förbifart Stockholm till kollektivtrafiken, skriver Åsa Romson och Karin Svensson Smith.

– Vi har gjort vad vi kunnat, skriver de.

Byggstoppet av förbifarten har de senaste månaderna kostat skattebetalarna fyra miljoner kronor om dagen.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)