Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förbifartsbygget återupptas den 1 januari – anpassas för kollektivtrafik

Bygget av Förbifart Stockholm återupptas den 1 januari. Regeringen vill att förbifarten anpassas till mer kollektivtrafik. Redan tidigare i år har Scania, WSP och Skanska lanserat ett förslag till superbusstrafik med dubbeldäckare på förbifarten. Bussarna ska trådlöst kunna kopplas samman till "tåg" och erbjuder en extremt kapacitetsstark kollektivtrafik. Bild: Scania.

Bygget av Förbifart Stockholm återupptas den 1 januari. Regeringen vill att förbifarten anpassas till mer kollektivtrafik. Redan tidigare i år har Scania, WSP och Skanska lanserat ett förslag till superbusstrafik med dubbeldäckare på förbifarten. Bussarna ska trådlöst kunna kopplas samman till ”tåg” och erbjuder en extremt kapacitetsstark kollektivtrafik. Bild: Scania.

Det omstridda bygget av Förbifart Stockholm återupptas den 1 januari. Det beslutade regeringen på torsdagen. Samtidigt ska Trafikverket få i uppdrag att komma med förslag på hur Förbifart Stockholm kan anpassas för kollektivtrafik och hur närmiljöproblem som buller och lokala luftföroreningar förebyggas.

Regeringen beslutade också att ta ett samlat grepp om de uppdrag som utredningen Fossilbränslefri fordonsflotta lämnade kring åtgärder för att nå visionen om fossilbränsleoberoende 2030 samt att vidareutveckla den strategiska transportplaneringen inom ramen för arbetet med infrastrukturproposition 2016 för att bidra till klimatmålen.

– När jag i måndags träffade företrädare för parterna fick jag ett tydligt besked från Stockholms läns landsting att man inte avsåg att omförhandla. Därmed är förutsättningarna för det tidigare regeringsbeslutet förändrade. Det finns inte längre anledning att bibehålla frysningen. Arbetet med Förbifart Stockholm återupptas 1 januari 2015, säger infrastrukturminister Anna Johansson(S).

Bygget av förbifarten stoppades av regeringen i oktober. Varje dag bygget har stått stilla sedan dess har kostat skattebetalarna fyra miljoner kronor.

Scania, Skanska och konsultföretaget WSP presenterade nyligen Vision Stockholmsbågen. Där föreslår man att förbifarten sträcks ut till en båge runt Stockholm, mellan Haninge och Täby.

De tre aktörerna föreslår att den nya sträckningen från Haninge till Täby kompletteras med en kraftfull satsning på superbussar som kan köras på biobränslen, hybridiseras eller elektrifieras.

Superbussarna är primärt dubbeldäckare som med teknikens hjälp kan kopplas ihop till fordonståg och transportera 250 passagerare eller fler. Dedikerade körfält i vardera riktningen i Stockholmsbågen avdelas för superbussar, vilket gör att de kan köras i minuttrafik, som en flexibel ”pendeltågstrafik” på gummihjul.

Att åka buss mellan Skärholmens centrum och Barkarby station skulle ta 13 minuter istället för dagens 47 minuter. Superbussarna skulle knyta ihop de regioncentrum – Flemingsberg, Kungens kurva, Barkarby och Kista – som finns däremellan och öka förutsättningarna för tillväxt i dessa centra. Men det skapar också förutsättningar för att utveckla staden och bygga nya attraktiva bostadsområden, framhåller de tre aktörerna bakom Vision Stockholmsbågen.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)