Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Delvis reträtt från Tyskland om minimilöner

Tyskland drar tillbaka sitt krav på dokumentation om minimilöner för yrkesförare i transittrafik i väntan på att EU ska granska reglerna. Kraven kvarstår när det gäller trafik till Tyskland och kabotagetrafik i Tyskland. Foto: Wikimedia Commons/fdecomite.

Tyskland drar tillbaka sitt krav på dokumentation om minimilöner för yrkesförare i transittrafik i väntan på att EU ska granska reglerna. Kraven kvarstår när det gäller trafik till Tyskland och kabotagetrafik i Tyskland. Foto: Wikimedia Commons/fdecomite.

Tysklands regering meddelade på fredagen att man delvis drar tillbaka kravet på utländska bussföretag och åkerier att dokumentera förarnas minimilöner och sända in uppgift om detta på tyska. Kravet dras tillbaka i avvaktan på att EU-kommissionen har prövat ärendet och tagit ställning till om det håller rättsligt.

Men det är bara när det gäller transittrafik genom Tyskland som den tyska regeringen backar. För trafik till Tyskland liksom för kabotagetrafik håller man fast vid de regler som infördes den 1 januari.

Den information som Sveriges Bussresearrangörer (SB) gick ut med i ett pressmeddelande om att organisationen hade stoppat de tyska reglerna stämmer alltså inte.

SB  och Sveriges Bussföretag tillhör de organisationer som i likhet med många andra har protesterat kraftigt mot de regler som Tyskland med mycket kort varsel införde från och med årsskiftet.

Den internationella vägtransportunionen, IRU, har under en längre tid agerat för att få stopp på reglerna. Tidigare denna vecka krävde man ett moratorium när det gäller reglerna, alltså att de inte skulle införas innan frågan om deras laglighet var utredd.

– Det är helt oacceptabelt att tyska myndigheter kan ta ut höga straffavgifter från transportföretag när det rättsliga läget är oklart och när trafikföretagen inte har fått någon praktisk information om de nya reglerna och deras tillämpning, förklarade Michael Nielsen som är IRU:s representant i EU.

Enklast kan IRU beskrivas som en branschorganisation för nationella branschorganisationer inom person- och godstransporter. En av medlemmarna är Sveriges Bussföretag.

Från IRU välkomnar man att Tyskland har tagit ett steg tillbaka och infört ett moratorium för transittrafiken.

– Men moratoriet bör utvidgas och gälla tills full klarhet om lagligheten har uppnåtts och tills den administrativa bördan för transportföretagen har reducerats, framhåller man från organisationen.

IRU har också krävt ett möte med det tyska arbetsmarknadsdepartementet så snart som möjligt.

Hittills tycks dock svenska bussföretag inte ha blivit hårdhänt hanterade av tyska myndigheter.

– Vi har inte hört något från någon av våra medlemmar om att de blivit stoppade i Tyskland och att detta varit uppe, säger Mikael Persson, Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)