Utan att precisera sig i detalj bekräftar nu trafiklandstingsrådet i Stockholms län, Kristoffer Tamsons(M) att SL tvingas dra i nödbromsen. Dyrare månadskort, investeringar bantas eller stoppas helt samtidigt som glesare trafik väntar invånarna i Stockholms län.
Bussmagasinet.se kunde nyligen avslöja att SL (Storstockholms Lokaltrafik, dvs Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting) planerade att ta upp förhandlingar med bussoperatörerna om kraftiga nerskärningar i busstrafiken i Storstockholm.
Bland annat vill SL att Arriva, som kör det mesta av trafiken i norra Storstockholm, ska kapa trafik för ytterligare 100 miljoner. Detta trots att Arriva i december gjorde kraftiga nerskärningar för att rädda sin egen svaga ekonomi – nerskärningar som har mötts av stora protester från såväl kommunpolitiker som boende i norra Storstockholm.
I en intervju i Svenska Dagbladet bekräftar nu Kristoffer Tamsons att tuffa åtstramningar väntar för resenärerna i Storstockholm.
Under de senaste åren har kostnaderna skenat. Ökningstakten borde ha legat på 3 – 3,5 procent om året men har istället blivit 4-4,5 procent per år.
Varje procentenhet extra innebär ökade kostnader med 200 miljoner om året.
– Jag tänker vara en vakthund när det gäller kostnaderna. Det är den absolut viktigaste frågan just nu, säger Kristoffer Tamsons till SvD.
Han aviserar också höjda biljettpriser redan efter sommaren. I första hand kommer SL-kortet att höjas från dagens 790 kronor i månaden till ett ännu inte fastställt pris.
– Det kan bli en större höjning eller flera små höjningar utslaget över flera år, säger Tamsons till SvD.
Glesare busstrafik och troligen indragna busslinjer finns också med i bilden.
– Exempelvis finns det ett antal parallella busslinjer längs tvärbanan. De kan nog dras in.
Tamsons aviserar också minskade investeringar under åren 2015 – 2019, från 34,7 till 28,8 miljarder.
På Svenska Dagbladets fråga om Tamsons företrädare, spårvägslobbyisten Christer G Wennerholm (M) borde ha agerat tidigare när det gäller kostnadsutvecklingen svarar Tamsons:
– Det finns ett politiskt ansvar, men jag vill inte peka finger.
Jag är inte förvånad… SL har ju satsat på så dyr teknik som möjligt i många år… I strid mot Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) där det tydligt står att man ska vara kostnadseffektiv i 1:a hand.
Även om SL vill att bussarna ska köras på biodrivmedel; Varför välja dyra gasbussar och ännu dyrare, törstigare tanolbussar, då man kan satsa på att vanliga dieselbussar körs på bio-syntetiska dieseldrivmedel till standard dieselmotorer, s.k. HVO?
Även om SL vill att en viss andel av kollektivtrafiken ska drivas på miljövänlig el; Varför satsa på dyra spår + spårvagnar, då man kan satsa på de betydligt billigare diesel-el-plugin-bussar, som Volvo har utvecklat och säljer i flera länder? Och/eller andra elbussar. Många företag levererar elbussar idag.
Med tanke på att resten av Stockholm har fungerande el; Varför har pendeltåg ständigt problem med; Nedriven kontaktledning, växelfel, signalfel, utan el pga nerblåsta ledningar, blixtnedslag, m.m. Förutom att man har problem med lövfällning på hösten…
För Wennergren(M) var tydligen byggen av spårväg + spårvagn viktigare än allt annat… Viktigare än att följa Lagen (LOU)… Men är man politiker, så behöver man visst inte följa lagen, eller?
Håller helt med. Wennerholm & co har i princip krossat SLs ekonomi. Nu får länsinnevånarna betala kalaset. Forskare har kommit med förslag och kritik. Revisorer har varnat. Nu får vi sämre service för högre biljettpris.