Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dalaupphandling utan konkurrens – Bergkvarabuss spolades av kvalitetsskäl

Lockar inte svenska bussföretag.

Lockar inte svenska bussföretag.

Den upphandling av busstrafiken i Dalarna som Region Dalarnas arbetsutskott klubbade på fredagen var till största delen en upphandling helt utan konkurrens. Det kan bussmagasinet.se nu avslöja. Som vi tidigare rapporterat fick de befintliga entreprenörerna SamBus och Keolis uppdraget att köra busstrafiken i Dalarna ytterligare tio år med möjlighet till förlängning 1 + 1 år.

Men intresset från bussbranschens sida att köra i Dalarna var minimalt och konkurrensen till stor del helt obefintlig.

Upphandlingen var uppdelad i sex trafikpaket. Fem av dessa gällde landsbygds- och regionaltrafik, ett gällde tätortstrafiken i Borlänge och Falun.

När det gällde de fem trafikpaketen som omfattar regional- och annan landsbygdstrafik kom bara ett enda anbud in till Region Dalarna. Det var från den nuvarande operatören, samverkansbolaget SamBus. I slutändan landade SamBus anbud på de fem paketen på totalt 312,8 miljoner kronor.

Den enda konkurrens som förekom gällde det paket som omfattade tätortstrafiken i Falun och Borlänge. Trafiken körs idag av Keolis som också vann upphandlingen.

Bergkvarabuss var det enda företag som bjöd Keolis konkurrens om trafiken i de båda städerna och landade i slutomgången på ett anbud på 186,4 mijoner kronor, cirka sju miljoner billigare än Keolis´  pris på 193,9 miljoner kronor.

Men Bergkvarabuss stupade på kvaliteten. Dalatrafik gjorde en utvärdering av tjänstekvaliteten hos de båda anbudsgivarna och satte poäng på brister. Poängen räknades om till kronor och beloppet addeerades sedan till företagets anbudspris.

Keolis fick i den utvärderingen ett påslag på priset med 1,7 miljoner kronor medan Bergkvarabuss´ brister värderades till 13,5 miljoner. Det gjorde att slutpriset från Bergkvarabuss blev högre än Keolis pris, 199,9 miljoner kronor mot 195,5 miljoner.

Keolis och SamBus avstod också från att lägga anbud på varandras nuvarande trafik.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)