
Arlanda flygplats har bäst utbud i Sverige av kollektivtrafik. Men samtidigt brer parkeringsplatserna ut sig och kollektivtraifken tvingas konkurrera med dumpade parkeringsavgifter, skriver John Strand, vd Flygbussarna, Per Thorstenson, vd Arlanda Express och Christer Fritzson, vd SJ AB. Foto: Swedavia/Peter Phillips.
Arlanda flygplats präglas av en ohållbar motsättning som staten är ansvarig för. Det skriver vd:arna för tre kollektivtrafikföretag som trafikerar flygplatsen i en debattartikel i Svenska Dagbladet. Å ena sidan arbetar flygplatsen med ett mål för den egna verksamheten som innebär att man inte ska släppa ut någon fossil koldioxid alls år 2020. Å andra sidan försöker man locka så många som möjligt att ta bilen till och från flyget, i stället för att åka kollektivt. Det skriver Flygbussarnas vd John Strand, SJ:s vd Christer Fritzson och Per Thorstenson, vd för Arlanda Express i artikeln i SvD.
– Å ena sidan har flygplatsen som mål att minska sin miljöbelastning, men å andra sidan att tjäna pengar. Sveriges viktigaste flygplats har gjorts beroende av intäkterna från parkering, sktiver de tre och fortsätter:
– Swedavia, det statliga företaget som sköter statliga flygplatser, har ofta stora reklamkampanjer för bilparkering. Rabatter på upp till 75 procent på parkeringspriset erbjöds nu senast under både en jul- och påskkampanj. Det är självklart att det totala priset spelar roll för vilket färdsätt passagerare väljer till och från flygplatsen. Vi kan också notera att det både för korta och långa parkeringstider är billigare att parkera vid Arlanda än vid Landvetter trots att markpriserna är högre vid Arlanda.
– När Arlanda i övrigt lyckas väl med miljökraven, låter staten de mest klimat- och miljöskadliga resesätten öka, framhåller Strand, Thorstenson och Fritzson.
De pekar på att inte bara Arlanda Express kör tåg till Arlanda, utan även SJ, SL och UL. Flygbussarna har dessutom infört fler linjer, hållplatser och avgångar så att fler platser i och runt Stockholm är enkelt tillgängliga, konstaterar de.
– Man kan med fog hävda att detta är Sveriges mest konkurrensutsatta trafiksträcka med bäst utbud av kollektiva färdmedel. Men om konkurrensen också bidrar till prisdumpning av parkeringsavgifter är det inte lika bra, skriver de tre och kräver att regering och riksdag tar sitt ägaransvar och gör det tydligt för flygplatsen hur den ska prioritera.
Som vanligt glömmer Stockholmarana att det finns ett land utanför Stockholm också.
Vi kan inte åka vare sig tåg eller buss för att komma till/från flygplatsen då de flesta flyg avgår tidigare än vad våra kommunikationer anländer och landar efter att sista tåget gått. Övernattning är inget bra alternativ då kostnaden för hotellen är höga.
Då återstår bara de egna bilen.