Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Internationell kollektivtrafiktopp: Satsa på buss, inte på spår

Alain Flausch, generalsekreterare i den internationella kollektivtrafikunionen UITP: Politikerna bör satsa mer på buss i stället för spår. Foto: Ulo Maasing.

Alain Flausch, generalsekreterare i den internationella kollektivtrafikunionen UITP: Politikerna bör satsa mer på buss i stället för spår. Foto: Ulo Maasing.

”Politikerna bör satsa mycket mer på buss än på spår”. Det hävdade en av kollektivtrafikbranschens tyngsta internationella namn på torsdagen. Utttalandet gjordes av Alain Flausch, generalsekreterare i den internationella kollektivtrafikunionen UITP, när han deltog i en presskonferens arrangerad av Daimler Buses i tyska Mannheim. En av tyngdpunkterna på seminariet låg på BRT, Bus Rapid Transit, ibland kallat superbussar.

Av Ulo Maasing i Mannheim

Arrangemanget syftade till att presentera vad Daimler Buses tänker visa upp på UITP:s världskongress och mässa i Milano den 8 – 10 juni. Bland nyheterna finns Mercedes-Benz nya BRT-buss CapaCity L. Bussen visades för en mindre krets redan i höstas men kommer i Milano för första gången att presenteras för en större publik.

Just inriktningen på BRT hade lockat Alain Flausch till Mannheim.

– Nu kan bussen definitivt konkurrera med spårväg även kapacitetsmässigt, men till en betydligt lägre kostnad, sa Flausch med hänvisning till den CapaCity L som fanns utställd i anslutning till mötet.

– Vi är inne i en nypremiär för bussen, en revival. BRT är framtidens tunnelbana, slog Alain Flausch fast och uppmanade politiker i städer världen runt att satsa mycket mer på buss än på spår.

Flausch medgav att UITP tidigare inte har arbetat tillräckligt hårt för BRT.

– Vi har halkat efter, men nu försöker vi att komma ikapp. Jag ser att man på allt fler håll, även i Europa, intresserar sig för olika former av BRT och vi  kommer att arbeta tillsammans med bussindustrin för att förbättra bussens image. Jag är mycket optimistisk när det gäller BRT, förklarade Alain Flausch.

– 80 procent av resorna i kollektivtrafiken i världen görs med buss.

Mercedes-Benz CapaCity L.

Mercedes-Benz CapaCity L.

Korta hållplatsuppehåll
Den CapaCity L som Meredes-Benz visade i Mannheim och som kommer att presenteras på UITP-mässan i Milano är byggd för att klara stora passagerarmängder och samtidigt ha mycket korta hållplatsuppehåll.

Den enkelledade bussen är en riktig bamse: fyraxlig, 21 meter lång och med en kapacitet på upp till 191 passagerare. Fem breda dubbeldörrar gör på- och avstigningen smidig och hållplatsstoppen korta. Förutsatt, förstås, att man inte har ett biljettsystem som i Storstockholm där alla förväntas stiga på framme hos föraren.

Hartmut Schick, koncernchef, Daimler Buses. Foto: Ulo Maasing.

Hartmut Schick, koncernchef, Daimler Buses. Foto: Ulo Maasing.

– Redan idag lever drygt hälften av världens befolkning i städer och FN bedömer att omkring fem miljarder av jordens drygt åtta miljarder människor kommer att bo i städer år 2030. Det kräver nya lösningar för mobilitet, konstaterade Hartmut Schick, koncernchef för Daimler Buses.

Hans företag räknar med att emissionsfri busstrafik med batteribussar och bränslecellsbussar kommer att dominera i Europa inom några årtionden. 70 procent av alla sålda Citaro stadsbussar kommer år 2030 att vara emissionsfria enligt företagets bedömning.

Mercedes-Benz går alltså långsammare fram när det gäller elektrifieringen än flera konkurrenter, både i Europa och i Asien. På presskonferensen i Mannheim betonade företaget att man inte anser att tekniken idag är mogen för en satsning på elektrifiering på bred front.

Gustan Tuschen, utvecklingschef, Daimler Buses. Foto: Ulo Maasing.

Gustan Tuschen, utvecklingschef, Daimler Buses. Foto: Ulo Maasing.

– Dagens elbussar kan inte helt ersätta bussar med förbränningsmotor. De har för kort räckvidd och därmed flexibilitet och passagerarkapacitet. Varken batteribussar eller bränslecellsbussar kan ännu marknadsföras i ett stort antal. De är inte mogna för serieproduktion, varken tekniskt eller kommersiellt, hävdade Gustav Tuschen, utvecklingschef vid Daimler Buses.

Daimler gör således en helt annan marknadsanalys än exempelvis Volvo som planerar för serietillverkning av elbussar år 2017. Kinesiska tillverkare är redan i full gång med en sådan serieproduktion.

Innovationer
I Mannheim pekade Daimler på att ett av deras krav på stadsbussar som använder ny teknik är en räckvidd på 200 kilometer vilket ställer stora krav på bussens batterier. Men samtidigt är Daimler engagerat i ett samarbete med bland andra Bombardier om induktiv snabbladdning, vilket ju minskar behovet av stor batterikapacitet utan att räckvidden drabbas.

– Emissionsfria bussar måste bevisa sin duglighet under verkliga förhållanden för stadsbussar. Med det menar vi inte bara att de ska kunna gå 200 kilometer om dagen på ett 16-timmarspass, utan också att de ska vara i trafik 300 dagar om året, avverka omkring 1000 starter och stopp per dag och förbruka omkring 100 liter diesel om dagen, motsvarande ett energiinnehåll på omkring 1000 kW/h, sa Gustav Tuschen.

– Vi har konstaterat att i en stadsbuss är det inte den kraft som behövs för drivlinan, utan för andra funktioner som värme och luftkonditionering som har en avgörande betydelse för elbussars räckvidd. Dessa bifunktioner förbrukar ungefär 50 procent av den tillgängliga energin. Ni kan vänta er en del intressanta innovationer från oss på det här området, lovade Gustav Tuschen.

– Och innan år 2020 kommer vi att inleda serietillverkningen av Citaro E-CELL och Citaro F-CELL.

Mercedes-Benz nya gasmotor M 936 G.

Mercedes-Benz nya gasmotor M 936 G.

För något årtionde sedan flaggade Daimler en hel del när det gäller utvecklingen av bränslecellsbussar. Flera fackjouralister antydde på konferensen att Daimler har halkat lite efter när det gäller utvecklingen på elbussidan och nu försöker få marknaden att avvakta, något som man från Daimler avvisar.

– Redan 1969 tillverkade vi vår första elbussprototyp, framhöll företaget flera gånger under konferensen för att markera att man visste vad man talade om.

Ny gasmotor
Medan Daimler på sikt tror på en utveckling av stadsbussen Citaro i både E-CELL och F-CELL-version kommer företaget i Milano i stället att presentera sin nya gasmotor för Citaro. Innan årets slut kommer Daimler också att lansera Citaro Euro 6 NGT.

Enligt företaget har man med den nya motorn M 936 G lyckats minska bränsleförbrukningen avsevärt i förhållande till tidigare model, samtidigt som motorstyrkan är densamma som i dieselversionen av motorn.

Motorn är också lättare än föregångaren och i förbindelse med nya gastankar har Daimlers konstruktörer lyckats banta bussens vikt med mellan 250 och 300 kilo. Samtidigt har passagerarkapaciteten ökat i motsvarande grad.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, UITP Stockholm 2019

1 kommentar »

  1. Hur trovärdig är denne ”specialist”?
    En mässa som arrangeras av en busstillverkare kan knappast ha en föreläsare som säger att spår är bättre?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)