
Östgötatrafiken bör riva upp den pågående trafikupphandlingen och kräva personalövertagande, skriver Daniel Hermansson.
Det är dags för Östgötatrafiken att riva upp den pågående trafikupphandlingen i Östergötland. Det skriver Daniel Hermansson, bussförare och skyddsombud för Kommunal i Motala i den här debattartikeln. Bakgrunden är civilminister Ardalan Shekarabis utspel om personalövertagande vid upphandlingar nyligen.
Med stora applåder välkomnar vi beslutet från regeringen och civilminister Ardalan Shekarabi(S) när de flaggar för att förtydliga reglerna i upphandlingar och visa att det är tillåtet med gällande regelverk att kräva personalövertagande i upphandlingar.
Genom åren har detta stötts och blötts fram och tillbaka varav två läger har definierats, där den ena ser till EU direktiven samt förändringarna som gjorts under årens lopp och de som sett till en överklagan i domstol från 98.
Nu när regeringen går ut med detta borde det vara fastslaget att de som tittar på EU-direktiven och till förändringarna som gjorde 2007 har rätt.
I Dalarna förstod man detta redan för många månader sedan och valde att riva upp pågående upphandling för att lägga till krav på personalövertagande.
Det jag tycker är mest intressant i sammanhanget är att det egentligen inte borde finnas något motsatsförhållande från arbetsgivarorganisationen då denna regel enligt många företag i branschen leder till en mer transparent upphandling där kostnaderna blir tydligare och främjar en bra kvalité på upphandlingen.
Förut har enbart den tidigare arbetsgivaren haft siffror med sig in i upphandlingen men nu kommer även de andra företagen att kunna räkna på en mycket viktig kostnad inför sitt anbud, med andra ord rättvist och höjd kvalité.
Detta anser de vara viktigt eftersom det råder brist på utbildad personal och personalen oftast brukar få anställning i den nya företaget som vinner upphandlingen.
Genom detta sparar arbetsgivaren även tid och pengar på att slippa gå igenom en rekrytering av personalen vilket vi alla vet tar tid och pengar även i den enklaste formen.
Genom detta ser jag inte heller hur arbetsgivarorganisationen skulle kunna gå emot detta beslut då många medlemmar tycker att det är bra samt att regeln i sig inte är tvingande men ger en öppning för detta. Detta är helt i linje med vad många medlemmar i deras egen organisation har efterlyst.
Samtidigt betyder det att de anställda kan sluta oroa sig vid varje upphandling och koncentrera sig på att göra ett bra arbete. Man får inte glömma bort att all modern forskning visar på att anställda som upplever sig ha en trygg anställning faktiskt presterar bättre på arbetsplatsen vilket gynnar även arbetsgivaren.
Nej det är dags för Östgötatrafiken och trafiknämnden att riva upp pågående upphandling och ge vad både arbetstagare och många arbetsgivare i branschen efterlyser – krav på personalövertagande i upphandlingen.
Jag väljer att avsluta med en kommentar från Oskar Taxén, jurist på Kommunal:
– I dag finns det de som avstår från att kräva att personalen tas över i tron om att EU–rätten inte tillåter detta. Nu blir det tydligt att det går att ställa ett sådant krav. De som inte vill ställa detta krav tvingas erkänna att de helt enkelt inte vill ge berörd personal ökad trygghet, som nu senast i Östergötland där S, MP, FP och C sa nej.
Daniel Hermansson
Bussförare och Förtroendevalt skyddsombud Motala
Lämna ett svar