Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Regeringens straffskatt ger ökade utsläpp”

Kritiken växer mot regeringens straffskatt på biodrivmedel. Foto: Wikimedia Commons/Jacek Halicki.

Kritiken växer mot regeringens straffskatt på biodrivmedel. Foto: Wikimedia Commons/Jacek Halicki.

”Den straffskatt som regeringen föreslår för biodrivmedel innebär en försämrad miljö- och klimatstyrning inom transportsektorn och försvagar den svenska klimatpolitiken. ” Det skriver Svenska Bioenergiföreningen (Svebio) till regeringen med anledning av finansdepartementets förslag om punktskatter på biodrivmedel. Svebio ansluter sig därmed till samma linje som Sveriges Bussföretag och en rad andra aktörer inom kollektivtrafikbranschen.

– Straffskatterna gör det också svårare att nå målet om en fossiloberoende transportsektor 2030. Den svenska regeringen måste agera kraftfullt för att få en annan tolkning av EU:s regelverk, så att det blir möjligt att använda styrande miljöskatter i transportsektorn, skriver Svebio.

Svebio är branschorganisation för företag som arbetar med att framställa, hantera och använda olika typer av biobränslen.

Organisationen är starkt kritisk mot regeringens förslag att införa straffskatt på etanol, E85, och att den redan införda straffskatten på rapsbaserad biodiesel höjs. Dessutom föreslås energiskatt på HVO-diesel.

– Skatterna på biodrivmedel är ett resultat av EU-kommissionens tolkning av sina egna statsstödsregler. Regelverket innebär i praktiken att de fossila drivmedlen bensin och diesel skyddas från priskonkurrens, och att den svenska koldioxidbeskattningen blir tandlös i transportsektorn. Förslaget kommer att fördröja omställningen från fossila drivmedel till förnybara biodrivmedel, och kommer att bli ett hårt slag särskilt mot etanolbränslet E85. Följden blir högre utsläpp av fossil koldioxid, skriver Svebio.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)