Prick klockan 14 på måndagen gick den första reguljära avgången på Göteborgs nya elbusslinje, linje 55 mellan Chalmers oh Lindholmen. Några timmar dessförinnan var det pressvisning och bussmagasinet.se fanns naturligtvis på plats när linjen, som är en av de modernaste i världen öppnades för trafik. Bussarna på linjen är tysta och utsläppsfria, och drivs på el från vind- och vattenkraft.
Linje 55 kommer att trafikeras av tre helt eldrivna bussar och sju elhybridbussar, samtliga från Volvo Bussar. Bussarna trafikerar sträckan från Chalmers Johanneberg till Chalmers Lindholmen, och passagerarna kan både ladda mobilen och surfa via bussens eget wifi-nätverk ombord.
Bussarna är utrustade med batterier som snabbladdas med förnybar el vid ändhållplatserna. Ändhållplatsen vid Chalmers Lindholmen är inomhus, något som är möjligt tack vare att bussarna är tysta och utsläppsfria.
– Volvo vill bli världsledande inom hållbara transportlösningar. Här i Göteborg har vi ett unikt samarbete som gör det möjligt att lansera elbusslinjen här, och att verkligen ligga först i utvecklingen av framtidens kollektivtrafik, sa Volvokoncernens hållbarhetschef Niklas Gustafsson i samband med premiären.
– Eldrift kommer att förändra våra städer. Tänk er själva ett busstorg som trafikeras av dieselbussar eller gasbussar. Tänk er sedan samma torg med tysta elbussar.
Överraskande nog är Göteborgs Stadsbibliotek en partner i det projekt där elbussarna ingår, ElectriCity. I samband med målgången för Volvo Ocean Race nästa vecka kommer biblioteket att bygga upp en busshållplats på området för segeltävlingen. En busshållplats med böcker som går att läsa på plats eller låna – så tyst är nämligen bussen.
Att elbussarna är extremt tysta kunde även vi konstatera under en resa längs hela linjen. Inne i bussen kan man längst fram höra konversationer som görs långt bak i bussen i normal samtalston.
Även Anneli Hulthén(S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, tog upp betydelsen av att bussarna är så tysta.
– Tyst kollektivtrafik ger helt andra möjligheter till stadsbyggnad framhöll hon, något som Volvos Executive Vice President Business Areas, Håkan Karlsson, instämde i.
– Alla städer har tre problem gemensamt. De har för många bilar, de har problem med luftkvalitén och med bullret. Elbussar är ett stort steg framåt när det gäller att tackla problemen, sa han.
– ElectriCity och linje 55 är ett konkret bevis på hur Göteborgs Stad utvecklas med inriktning på att skapa en tätare, mer hållbar och öppen stad med attraktiva stadsmiljöer och ett rikt stadsliv. Projektet är dessutom ett bevis på vår ambition och strategi att attrahera kompetens och investeringar som stärker möjligheterna att minska klimatpåverkan. Vi får också möjlighet att vidareutveckla samspelet mellan myndigheter, industri och akademi, sa Anneli Hulthén.
ElectriCity profilerar Västsverige och gör att vi kan locka innovationsföretag och spetskompetens, vilket ger nya arbetstillfällen. Det gör också att vi kan göra kollektivtrafiken mer attraktiv – i hela Västra Götaland, säger Birgitta Losman(MP) ordförande i Västra Götalandsregionens regionutvecklingsnämnd.
– Det finns ett stort behov av forskning och utveckling inom kollektivtrafiken och här får vi en unik möjlighet att tillsammans med våra kunder driva på utvecklingen. Det ska bli mycket spännande att se vad resultatet blir, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
– Utomordentligt spännande, säger Johnny Magnusson, ordförande i regionstyrelsen Västra Götaland.
– Det här är ännu mer energieffektivt än det vi har idag.
Inför starten har Västtrafik byggt nya hållplatser vid Götaplatsen och Chalmersplatsen i centrala Göteborg, där ny teknik ska prövas. Det handlar bland annat om sömlöst WiFi mellan buss och hållplats, interaktiva bildskärmar med underhållning och information och möjlighet att ladda sin mobil med ström från solceller. Bussarna kommer bland annat vara utrustade med bildskärmar som visar Västtrafik-TV.
Lindholmen Science Park har fått en unik busshållplats, belägen helt inomhus. Där rullar bussarna på linje 55 in ljudlöst medan resenärerna väntar, skyddade från regn och rusk. Där snabbladdas också bussarna inför nästa tur.
Vi återkommer med ännu ett fylligt reportage kring ElectriCity.
ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Samarbetspartners är Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Business Region Göteborg, Göteborg Energi, Älvstranden Utveckling, Keolis, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter.

Ändhållplatsen vid Lindholmen Science Park är unik. Eftersom bussarna på linje 55 är tysta och utsläppsfria kan hållplatsen ligga inomhus. Här sker även en snabbladdning av batterierna. Foto: Ulo Maasing.
Lämna ett svar