Biltillverkaren Toyota kommer att börja sälja bränslecellsbussar nästa år. Företaget har en tid testat bränslecellsbussar i trafik och i slutet av juli i år har Toyotas och dotterbolaget Hinos bränslecellsbuss gått i tät innerstadstrafik i centrala Tokyo. Målet är att kunna lansera busstypen kommersiellt under 2016.
Toyotas bränslecellsbuss
Längd/bredd/höjd: 10,5/2,5/3,3 meter
Kapacitet: 76 passagerare + förare
Bränslestackar: 2 st à 114 kW
Elmotorer: 2 st à 149,5 hästkrafter (110 kW)
Vätgastankar: 8 st högtryckstankar 70 MPa, totalt 480 liter
Batteri: NiMH (nickel-metallhydrid)
Bussen har utvecklats av Toyota och dess dotterbolag Hino, som tillverkar lastbilar och bussar.
Drivlinan bygger på samma teknik som bränslecellsbilen Toyota Mirai, som började säljas i december 2014. Det innebär att den tankas med vätgas och har endast vattenånga som utsläpp.
Toyota har provat bränslecellsbussar i trafik sedan augusti 2003. Sedan januari 2015 körs en bränslecellsdriven buss i reguljär daglig lokaltrafik i Toyota City.
Syftet med det testet och andra har varit dels att utvärdera hur bränslecellsbussar fungerar i olika trafikmiljöer, dels att prova hur bussarna kan användas som nödkraftverk i händelse av elavbrott.
Lämna ett svar