De bolag som producerar biogas i Kalmar län dras med stora förluster år efter år Men nu kan den kommande upphandlingen av busstrafik i länet rädda biogasbolagens ekonomi och hjälpa länets bönder. I den upphandling som Kalmar Länstrafik, KLT, inleder inom kort krävs att all busstrafik ska köras på biogas.
– Den enda anledningen till att Länstrafiken kräver att alla bussar ska köras på biogas är att man vill få upp lönsamheten i de förlusttyngda biogasbolagen. Fossilfritt är inga problem alls, det kan vi fixa omedelbart. Men biogas är det sämsta alternativet, säger Urban Johansson, vd för Gamleby Taxi&Buss till tidningen Östra Småland.
– Dieselbussar kan redan i dag drivas med fossilfria alternativ som HVO och RME. Hybridbussar, el och diesel, är de alternativ som branschen satsar på. Biogas är en utmärkt energikälla för att producera värme och el.
Ulf Nilsson(S), ordförande i Trafikstyrelsen i Kalmar läns landsting, säger till Östra Småland att han är medveten om att det sker en snabb utveckling när det gäller drivmedel för kollektivtrafik.
I praktiken medger han också att biogaskravet i den kommande upphandlingen innebär att kollektivtrafiken ska hjälpa jordbruksnäringen och biogasverken.
– Vi ser till vad som kan gynna länet som helhet, inte minst den gröna sektorn och jordbrukssektorn. Det här kommer att vara bra, inte minst för länets jordbruk, säger Nilsson.
Han öppnar dock för att i nästa upphandling om tio år släppa biogaskravet.
– Då kanske det finns annan teknik som hunnit så långt fram att den är mest intressant.
Ulf Nilsson väntas den 17 september bli vald till ordförande för Svensk Kollektivtrafik där han efterträder Christer G Wennerholm(M).
Då får Svensk Kollektivtrafik en riktig framåt ordförande?
Konstigt att man väljer en företrädare för Svensk Kollektivtrafik som har så lite koll på utvecklingen. Det händer nu inte om tio år.