Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT-pionjär satsar på 24-meters elbussar

Om några år ska dagens bussar på den franska staden Nantes BRT-linje bytas ut mot 24-meters elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Om några år ska dagens bussar på den franska staden Nantes BRT-linje bytas ut mot 24-meters elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Den franska staden Nantes siktar på att om några år ha 24 meter långa, helelektriska bussar i trafik på sin BRT-liknande linje BusWay. Nantes är en av pionjärerna i Europa när det gäller BRT-liknande trafiklösningar. BusWay startade 2006 med konventionella, om än specialdesignade, ledbussar. Och nu när vagnparken ska bytas ut 2018 vill Nantes ta ett rejält steg framåt i utvecklingen.

Man väljer då att satsa på bussar som ännu inte finns på marknaden, 24 meter långa, helt elektriska dubbelledade bussar. Därmed ökas transportkapaciteten på BusWay med 35 procent i ett slag. Dessa ska ersätta dagens 18-metersbussar.

Senare i år kommer Nantes att gå ut i en europeisk upphandling för att hitta en leverantör av de nya bussarna. Man planerar en lösning med batteriladdning, dels i depå, dels med snabbladdning vid tre eller fyra av stationerna längs linjen.

Idag har BusWay 38 000 resenärer per dag och myndigheterna räknar med en femprocentig årlig resandeökning. Dagens BusWay har nått det man anser vara sitt kapacitetstak och trafiken körs i rusningstid med en buss var 2,5:e minut.

När dagens ledbussar byts ut mot dubbelledade elbussar räknar Nantes med att 52 000 personer om dagen ska resa med BusWay.

Läs också vårt stora reportage från Nantes från sommaren 2013.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)