Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stor potential för eldrivna bussar

Rapporten bygger på fälttester i en rad svenska kommuner med en Ebusco batteribuss. Foto: Ebusco.

Rapporten bygger på fälttester i en rad svenska kommuner med en Ebusco batteribuss. Foto: Ebusco.

Eldrift av bussar har en stor potential att fungera i dagens och morgondagens kollektivtrafik. Det är den övergripande slutsatsen från GreenCharges fälttest med elbuss från Ebusco. Resultaten från testerna presenteras i en ny rapport. GreenCharge Sydost är ett treårigt forsknings- och demonstrationsprojekt som syftar till att öka kunskapen och förutsättningarna för en hållbar introduktion av elfordon.

Under perioden december 2014 till april 2015 testades en Ebusco batteribuss i  Borås, Eskilstuna, Falun, Jönköping, Kalmar, Karlskrona, Lerum och på Orust.

Två forskare vid Blekinge Tekniska Högskola, Sven Borén och Lisiana Nurhadi, har nu sammanställt erfarenheterna från fälttesten med batteribussen. De konstaterar bland annat att energiförbrukningen var lägre än man hade räknat med.

Elbuss bidrar också till att bullret i stadstrafik minskas, i synnerhet vid acceleration. Såväl förare som passagerare har också varit mycket positiva till elbussen.

Några av resultaten som de båda forskarna har fått fram är:

Energianvändningen i stadstrafik var 0,96 kWh/km (8% lägre än den tidigare beräkningsstudien) och 0,88 kWh/km i landsbygdstrafik (Orust). Utöver det använde dieselvärmaren 0,67 kWh/km för typiskt vinterklimat i Skåne och Blekinge.

Bullermätningarna indikerar att elbussar kan sänka bullernivån i stadstrafik genom att vara tystare ca 6dB(A) tystare under acceleration.

Passagerare och förare visade genom enkätsvar mycket positiva till elbussen, framförallt dess låga utsläpp och tysta gång, och ser gärna att dagens diesel/gasbussar byts till elbussar.

Kollektivtrafikupphandlingar behöver anpassas till elbussar och laddinfrastruktur.

Det finns goda möjligheter att etablera laddinfrastruktur för elbussar på de flesta studerade linjer

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)