Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Berlin på fortsatt dubbeldäckarjakt

I sin jakt på nya dubbeldäckare ska lokaltrafiken i Berlin, BVG, testa en ADL Enviro500 som man får låna gratis. ADL:s vd Colin Robertson och Storbritanniens Tysklandsambassadör Sebastian Wood lämnade över bussen till BVG. Foto: ADL.

I sin jakt på nya dubbeldäckare ska lokaltrafiken i Berlin, BVG, testa en ADL Enviro500 som man får låna gratis. ADL:s vd Colin Robertson och Storbritanniens Tysklandsambassadör Sebastian Wood lämnade över bussen till BVG. Foto: ADL.

Lokaltrafiken i Berlin, BVG, fortsätter att testa nya varianter av dubbeldäckare för trafik i den tyska huvudstaden. De dubbeldäckare som BVG idag kör, treaxliga MAN-bussar, börjar komma till åren och BVG söker nu bränslesnålare ersättare till dessa. Både Scania och VDL har hittills specialbyggt var sin dubbeldäckare för tester i Berlintrafiken. Nu ska också en tvåvåningsbuss från brittiska Alexander Dennis, ADL, provas av BVG.

ADL är världens största tillverkare av dubbeldäckade stadsbussar. Den buss som ska provas i Berlin är en 12,9-meters, treaxlig version av företagets framgångsrika modell Enviro500 som finns i trafik i en rad städer, även utanför Storbritannien: Toronto, Ottawa, Vancouver, Seattle, Las Vegas, New York, Auckland, Singapore, Kuala Lumpur och Hongkong.

Nyligen började BVG testa en dubbeldäckare som holländska VDL har tagit fram för Berlin, Citea DLF 114, i Berlinförorten Spandau. De testerna görs parallellt med den specialbyggda dubbeldäckare som Scania har levererat till Berlin och som är baserad på Scanias stadsbuss Citywide.

Vi har tidigare skrivit om såväl VDL:s dubbeldäckare som om Scanias dito.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)