Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kinesisk frammarsch på Busworld

Yutong hade premiär på sin helelektriska stadsbuss E12 på årets Busworld. Foto: Ulo Maasing.

Yutong hade premiär på sin helelektriska stadsbuss E12 på årets Busworld. Foto: Ulo Maasing.

De stora kinesiska busstillverkarna blir allt mer synliga på europeiska bussmässor. Den nyligen avslutade Busworld i Kortrijk är inget undantag. På årets rekordstora mässa fanns såväl BYD som Yutong, King Long och Golden Dragon på plats. Även om inget av företagen ännu har gjort någon stor inbrytning på den europeiska bussmarknaden avancerar man steg för steg.

Längst har BYD, Build Your Dreams, kommit. Som vi tidigare rapporterat visade man på Busworld dels den dubbeldäckare man tillsammans med Alexander Dennis har tagit fram för London, dels en helt eldriven ledbuss med kapacitet för 150 passagerare.

BYD har dessutom i samarbete med Alexander Dennis fått en order på 51 batteridrivna enplansbussar för trafik i den brittiska huvudstaden. och företaget har också bekräftat att man avser att etablera en bussfabrik i Europa för produktion av omkring 200 eldrivna enplansbussar per år.

Yutong
Lika långt har inte Yutong kommit på den europeiska marknaden, men vissa inbrytningar har man gjort. På Busworld visade företaget inte mindre än nio olika bussar och fem av dessa hade världspremiär. Fyra av bussarna presenterades i Yutongs monter inne på mässan, de övriga på utomhusutställningen.

Yutong HTC12. Foto: Ulo Maasing.

Yutong HTC12. Foto: Ulo Maasing.

Den kanske största nyheten hos Yutong var en helelektrisk stadsbuss med låggolv, E12. Bussen uppges av tillverkaren ha en batterikapacitet på 295 kWh och en räckvidd under normala förhållanden på 250 kilometer med luftkonditioneringen på respektive 320 kilometer utan luftkonditionering.

Det är långt ifrån den första elbussen från Yutong. Företaget uppger att man hittills har tillverkat 8000 helelektriska bussar som idag går i trafik i 140 städer, huvudsakligen i hemlandet.

Yutong har öppet deklarerat att man kommer att vara med och konkurrera om den stora marknad för elbussar som öppnas i Paris de kommande åren. Lokaltrafiken där (RATP) ska ställa om till helt fossilfri busstrafik till år 2025. Då ska 80 procent av RATP:s 4500 bussar vara eldrivna och övriga 20 procent biogasdrivna.

RATP inleder snart omfattande tester med elbussar från olika tillverkare inför omställningen som man har döpt till BUS 2025.

Förutom elbussen E12 visade Yutong i sin hall turistbussen TC12, en skolbuss EC10 och turist-/långlinjebussen HTC 12. Yutong använder sig för de bussar man vill sälja i Europa genomgående av väletablerade komponenttillverkare. Samtliga de dieselbussar man visade hade motorer från DAF/Paccar och ZF växellådor. Luftkonditioneringen kom antingen från Spheros eller Cling.

King Longs nya elhybrid E12. Foto: Ulo Maasing.

King Longs nya elhybrid E12. Foto: Ulo Maasing.

King Long
King Long deltog för sjätte gången på Busworld och visade tre Euro 6-bussar i sin monter.

Företaget gjorde för några år sedan ett gästspel på den svenska marknaden med tolv bussar och försvann sedan ut från Sverige. Men inte minst med en aggressiv prissättning har man lyckats sälja en del i Västeuropa, framför allt i Storbritannien.

Trots sin än så länge tämligen blygsamma närvaro i Europa är King Long en stor busstillverkare. I fjol exporterade man närmare 13 000 bussar. Den största nyheten från företaget på Busworld hette i likhet med Yutongs elbuss E12. Men King Longs E12 är en laddhybrid som uppges kunna köra upp till 50 kilometer på en laddning som tar högst tio minuter.

Golden Dragon Explorer. Foto: Ulo Maasing.

Golden Dragon Explorer. Foto: Ulo Maasing.

Golden Dragon
Även Golden Dragon fanns på plats på årets Busworld. Företaget hade tre bussar på plats, en stadsbuss, en midibuss och så den 12,2 meter långa turistbussen Explorer med ett karakteristiskt utseende. Motorn var en FPT Cursor 9 på 400 hästkrafter, växellåda, axlar och styrsystem kom från ZF.

Holländska elbussen Ebusco är delvis en Golden Dragon. Foto: Ulo Maasing.

Holländska elbussen Ebusco är delvis en Golden Dragon. Foto: Ulo Maasing.

Även i Sverige har Golden Dragon synts på vägarna på många håll i landet, men inte under eget namn eller med en egen buss. Istället var det holländska Ebusco som tidigare i år visades upp och testades inom ramen för det omfattande fälttest med elbuss som GreenCharge Sydost genomförde under vintern och våren i Borås, Eskilstuna, Falun, Jönköping, Kalmar, Karlskrona, Lerum och Orust.

I projektet deltog Blekinge Tekniska Högskola och forskare därifrån sammanställde också en rapport från testet som visade på minskad energiförbrukning, minskat buller och nöjda resenärer och bussförare.

Den buss som användes i testet var en buss från holländska Ebusco. Men i praktiken var det också en buss från Golden Dragon. De båda företagen har gemensamt utvecklat bussen. På Buswprld deltog såväl Ebusco som Golden Dragon med egna, stora montrar.

För att göra det lättare för Dig att hitta all vår rapportering om och från Busworld har vi samlat alla artiklar här. Där får du en bred och detaljerad bild av mässan – både utförligare, mer ingående och snabbare än i något annat svenskt branschmedium. De närmaste dagarna kommer vi dessutom att komplettera med ytterligare artiklar och bilder!

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)