Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ingen lösning i Storstockholm – 133 busslinjer skärs ner

Nu är det helt klart – 133 busslinjer i Storstocholm får trafiken bantad eller nerlagd. Foto: Ulo Maasing.

Nu är det helt klart – 133 busslinjer i Storstocholm får trafiken bantad eller nerlagd. Foto: Ulo Maasing.

Det är nu helt klart att trafiken på 133 busslinjer i Storstockholm bantas eller läggs ner helt i januari. Det extra krismöte som landstingets trafiknämnd höll sent på måndagseftermiddagen ledde inte till någon lösning.

Miljöpartiet och socialdemokraterna la i förra veckan fram ett gemensamt, alternativt förslag på hur Storstockholms Lokaltrafik nästa år skulle kunna spara 100 miljoner kronor så att busstrafiken skulle kunna räddas.

Förslaget från oppositionen gick ut på att den planerade dieselbåtslinjen mellan Ulvsunda och Södermalm inte startar, att ny teknik används för att minska SMS-fusket och slopa installation av nya tunnelbanespärrar.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) avfärdade redan innan mötet förslagen som oseriösa och icke genomförbara. Han hävdar att oppositionens förslag gäller poster som redan är inarbetade i budgeten eller projekt som redan är påbörjade.

Moderaterna i Stockholms läns landsting hävdar att orsaken till de kommande nerskärningarna i busstrafiken i Storstockholm är att Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna tidigare i år röstade nej till att höja priset på ett 30-dagarskort med 100 kronor.

Men socialdemokraterna köper inte Kristoffer Tamsons argument. I ett pressmeddelande skriver man att Trafikförvaltningen har bekräftat att de åtgärder som MP och S föresloga kommer att spara pengar åt SL och föreslår också att förslaget om dieselbåtslinje slopas och därmed sparar SL 50 miljoner kronor per år från 2017.  Trafikförvaltningen bekräftade också att bussnedskärningarna kommer att innebära stora problem för kommunerna, skriver S i sitt pressmeddelande.

– Dagens beslut kommer samtidigt som vi nu ser att biltrafiken in mot Stockholm ökar kraftigt. Bilarna blir fler, bussarna färre. Det är ohållbart för både miljön och resenärerna, säger Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson för miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Det gamla vanliga politiskt käbbel om vems plan som är bäst. Men detta kan bli ett haveri utan dess like.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)