Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Enkelt på MalmöExpressen

De dubbelledade Van Hoolbussarna på MalmöExpressen har fått sällskap av 18,7 meter långa Van Hool ExquiCity. Foto: Scania.

De dubbelledade Van Hoolbussarna på MalmöExpressen har fått sällskap av 18,7 meter långa Van Hool ExquiCity. Foto: Scania.

De dubbelledade VanHoolbussarna på MalmöExpressen, dvs linje 5 i Malmö, har nu fått sällskap av enkelledade Scania Van Hool ExquiCity. Modellen lanserades på Persontrafikmässan i Stockholm förra året och bussarna på MalmöExpressen är de första i reguljär trafik i Sverige.

MalmöExpressen är en BRT-liknande (Bus Rapid Transit) linje som går mellan Stenkällan och Västra Hamnen i Malmö, via centrum. Sedan starten 2014 har resandet ökat markant.

– Från Stenkällan har resandet stigit med cirka 30 procent och i motsatt riktning med 23 procent, det är riktigt bra, säger Jimmy Nilsson, verkmästare på Nobina.

Med egna busskörfält, signalprioritering vid korsningar och specialbyggda hållplatser kan man hålla högre hastigheter och samtidigt sänka bränsleförbrukning.

– Detta är ett modernt sätt att resa och som gör kollektivtrafiken mer attraktiv. Samtidigt är det kostnadseffektivt, inte minst jämfört med spårvagnar, säger Jimmy Nilsson.

Scania Van Hool ExquiCity, som nu används i trafiken för första gången, drivs av Scanias  Euro 6-gasmotor. Linje 5 trafikeras annars av gashybriddrivna dubbelledsbussar som är av samma modell. Bussen är resultatet av ett allt mer utvecklat samarbete mellan Scania och Van Hool.

Scania Van Hool ExquiCity är 18,7 meter lång och har plats för 109 passagerare.

Sedan MalmöExpressen startade har trafikflödet på Amiralsgatan minskat med cirka 2500 fordon per dygn, och enligt en rapport som miljöförvaltningen i Malmö tagit fram har kvävedioxidhalterna minskat med åtta procent.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)