
Danmarks transportminister Hans Christian Schmidt stoppar statliga pengar till spårvägsprojektet i Aalborg. Foto: Jens Honoré.
Den danska regeringen har stoppat det tidigare utlovade statliga stödet till den planerade spårvägen i Aalborg. Anledningen är att projektet enligt kommunens egna beräkningar är samhällsekonomiskt starkt förlustbringande. Eftersom statligt stöd är en förutsättning för spårvägsbygget stoppas nu detta nu. Istället ska andra trafikläsningar utredas.
Tidigare hade staten lovat att ställa upp med 830 miljoner danska kronor (drygt en miljard SEK) till spårvägsprojektet, men nu har regeringen bestämt att det inte blir några pengar till spårvägen i Aalborg.
– Spårvägsprojektet i Aalborg är samhällsekonomiskt ett mycket dåligt projekt. Aalborg kommuns egna beräkningar visar att samhället blir 3,5 miljarder kronor fattigare om man genomför det. Samtidigt är projektet i en inledande fas och det är därför möjligt att stoppa det utan att det medför stora kostnader, säger den danske transportministern Hans Christian Schmidt.
Aalborg har nu 250 miljoner danska kronor i sin kommunala kassa som var öronmärkta för spårvägen, men som nu ska användas till att utveckla kollektivtrafiken på något annat sätt.
I Nordjyske.dk säger Aalborgs borgmästare Thomas Kastrup-Larsen att det nu ”är upplagt för att se på en högklassig busslösning med bussbanor”.
Den danska bussbranschens organisation Danske Busvognmænd framhåller också att en BRT-lösning i Aalborg skulle innebära en rad fördelar jämfört med spårvägen.
– Med en fullt genomförd BRT-lösning har man 50 – 60 procent av kostnaderna och 90 procent av fördelarna med en spårväg. Genom att investera de återstående många miljonerna i spårburen trafik får man endast marginella fördelar, säger Steen Bundgaard, vd för Danske Busvognmænd, i organisationens nyhetsbrev.
Lämna ett svar