Regeringen kommer inte att ta bort elskatten för drift av elbussar trots att både spårvagnar och tåg slipper betala elskatt. Det slog finansminister Magdalena Andersson(S) fast i veckans interpellationsdebatt i riksdagen. Det var Lotta Finstorp(M) som undrade om finansministern var beredd att se över beskattningen av elbussar så att det blev en konkurrensneutral skatt för all eldriven kollektivtrafik.
Finansministern hänvisade istället till att regeringen ska införa en elbusspremie, liksom investeringsstöd för klimatsatsningar.
– Elbussar är ett bra exempel på ny teknik som är dyrare att investera i än konventionell teknik, men samtidigt billigare att använda. Det finns därmed starkare skäl att ge stöd till investering än till driften av bussarna, sa finansministern.
Lotta Finstorp var dock inte nöjd med svaret.
– Varför vill man inte stimulera även elbussarnas drivmedel, undrade hon.
– Den el bussarna ska drivas med är ju beskattad. Då blir inte kollektivtrafiken konkurrensneutral. När det gäller trafik på spår beskattas inte elen, men elbussens el beskattas, sa Lotta Finstorp.
Hon noterade att Magdalena Andersson slog fast att en fossilfri fordonsflotta är en prioriterad fråga för regeringen.
– Hur kommer det sig då att det fossila drivmedlet naturgas är helt befriat från energiskatt medan den rena elen till elbussen har en beskattning, undrade Lotta Finstorp.
Hon befarade att energiskatten på elbussar skulle bromsa utvecklingen i synnerhet om det är en osund konkurrens mellan energislagen.
Finansministern kontrade med att ironisera över Moderaternas inställning till elbusspremien.
– Vad jag har förstått stöder Moderaterna inte regeringens elbusspremie. Man har heller inga förslag om sänkt skatt på just el som används av elbussar, sa Magdalena Andersson som menade att EU:s regelverk dessutom sätter hinder i vägen.
– Det går inte att ta bort skatten helt på elbussar annat än för de som går i lokaltrafik. Vad gäller den regionala och den långväga busstrafiken är det inte möjligt att ta ned skatten. Det skulle vara möjligt på den lokala busstrafiken, dock inte till noll utan lägst till EU:s minimiskattenivåer. Konkurrensneutralitet är alltså inte förenligt med EU-reglerna.
Att även tåg i regionaltrafik är skattebefriade, likaså bussar som drivs med biogas eller HVO, berörde inte finansministern, inte heller att energiminister Ibrahim Baylan(S) nyligen i ett möte med Sveriges Bussföretag sagt att elskatt på busstrafik är ologisk.
– Jag förstår inte logiken i det hela. Jag hoppas att regeringen finner en helhetslösning med en premie för investeringar men också ser över elbeskattningen för buss, kontrade Lotta Finstorp.
Lämna ett svar