Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hjälpsamma bussföretag hotas av böter

Sveriges Bussföretags vice vd och branschchef Anna Grönlund. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretags vice vd och branschchef Anna Grönlund. Foto: Ulo Maasing.

”Dagens rigida tolkning av regelverket kring kör- och vilotid för yrkeschaufförer ställer orimliga krav på både förare och bolag i bussbranschen”, skriver Sveriges bussföretags vice vd och branschchef Anna Grönlund och Svensk Kollektivstrafiks vd Stefan Sedin i en debattartikel på tisdagen i Sydsvenska Dagbladet. De framhåller också att regelverket gör det svårare för bussföretagen att hjälpa till i den flyktingsituation som nu råder.

Situationen ställer stora krav på de bussföretag som tar körningar av nyanlända, skriver de båda företrädarna för buss- och kollektivtrafikbranschen:

– Företagen ställs inför dilemmat att vilja hjälpa till, men att samtidigt riskera kostsamma böter, eller i värsta fall indragna trafiktillstånd, på grund av det stelbenta systemet för kör- och vilotider.

Stefan Sedin, vd för Svensk Kollektivtrafik. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

Stefan Sedin, vd för Svensk Kollektivtrafik. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

Som exempel lyfter man fram att ett företag på grund av att man kör tre eller fyra minuter över stipulerad tid eller att chauffören glömmer att ta ut sitt förarkort i tid riskerar maximala sanktionsavgifter. Upprepas förseelsen riskerar bussföretaget dessutom återkallat trafiktillstånd, vilket får stora konsekvenser för företaget, de anställda och i förlängningen hela samhället, framhåller Grönlund och Sedin.

Sådana händelser där arbetspasset försenas kan lätt uppstå, i synnerhet i den typ av trafik det här är fråga om, konstaterar de.

– Det medför i sin tur att den trafik som bussföretag idag utför åt kommuner, regioner, landsting samt åt myndigheter som Migrationsverket kan vara i fara.

Grönlund och Sedin menar att de möjligheter till dispens under 30 dagar som Transportstyrelsen har infört för bussföretag som kör nyanlända inte alls är tillräcklig. Sverige har, noterar de, en mycket strikt tillämpning av regelverket jämfört med övriga Europa.

– Det som i Sverige ses som allvarliga överträdelser bedöms och sanktioneras inte på samma sätt i andra länder. Transportstyrelsens företagskontroller visar tydligt att rättstillämpningen och handläggningen gör det omöjligt för seriösa bussföretag att följa regelverken fullt ut. Transportstyrelsen konstaterar alltså själva att deras agerande inte är rimligt. Likväl fortsätter kontrollerna som tidigare.

– Dagens svenska tillämpning hotar att stoppa hela samhällets busstrafik. Det gynnar definitivt inte en klimatsmart och trygg persontransport eller möjligheten för bussföretagen att hjälpa med körningar av nyanlända, skriver Anna Grönlund och Stefan Sedin.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)