Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Politisk samsyn om trängselskatt applåderas

En bred politisk samsyn finns nu i Stockholms län att makten över trängselskatten ska ligga regionalt, inte hos staten.

En bred politisk samsyn finns nu i Stockholms län att makten över trängselskatten ska ligga regionalt, inte hos staten.

Naturskyddsföreningen i Stockholms län välkomnar den breda politiska samsynen i Stockholms län att makten över trängselskatten ska läggas på lokal nivå. Idag beslutar staten genom riksdagen hur trängselskatterna ska utformas och pengarna från skatten användas.

I och med årsskiftet höjs trängselskatten i Stockholm. Dessutom införs trängselskatt på Essingeleden. Det väntas ge staten ökade skatteintäkter med 30 – 40 miljoner i månaden till 100 miljoner.

Pengarna är nu låsta till bygget av Förbifart Stockholm och en utbyggnad av tunnelbanan. Men nu håller en bred politisk samsyn på att växa fram i Stockholmsregionen att makten över trängselskatterna ska bort från staten och bli regional.

– Jag förstår inte varför riksdag och regering ska styra över pengarna. Det bör vara på det regionala planet som man styr över pengarna, och om Socialdemokraterna vill göra sällskap med mig, så är jag mer än villig att resa frågan när Sverigeförhandlingen tar nästa steg, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) i en intervju i Dagens Nyheter.

Oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg(S) tackar och tar emot.

– Vi har länge drivit frågan om regional beslutsrätt över trängselskatten, säger hon till DN.

– Jag välkomnar Tamsons inställning och det här vill jag absolut prata mer om. Staten kan inte räkna in skatten som sina medel när det är våra bilister som betalar. Ju mer eniga vi är i regionen, desto bättre utfall kan vi få i förhandlingarna med staten.

Och Naturskyddsföreningen applåderar den politiska samsynen.

– Det är mycket glädjande att Tamsons och Erika Ullberg uttrycker en vilja att föra över hela makten över trängselskatterna till regionen. Särskilt Moderaternas svängning är bra. Landstinget borde nu i brett samförstånd kräva att regeringen agerar, säger Mårten Wallberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

Naturskyddsföreningen anser att trängselskattens viktigaste uppgift är att säkra framkomligheten för buss och annan yrkestrafik i regionen, inte att dra in pengar till staten.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)