
Under det senaste året har Solaris Sveriges vd Klaus Hansen haft som mål att utveckla eftermarknadsservicen. Siktet är inställt på att Solaris ska vara en av de fyra största leverantörerna i landet av bussar för kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.
Den första december var det ett år sedan Klaus Hansen tog över som vd för Solaris Sverige. Under en rad år hade den polska busstillverkaren haft stora framgångar på den svenska marknaden. Efter en försäljningssvacka under 2015 siktar Klaus Hansen på att 2016 sälja 90 Solarisbussar i Sverige. ”Jag tror att HVO och el kommer starkt”, säger Hansen som under sitt första år som vd har sett som en huvuduppgift att utveckla företagets eftermarknadsservice.
Klaus Hansen tillhör den stora och växande skara människor som bor i ett land vid Öresund och arbetar i ett annat. Han pendlar dagligen mellan hemmet i Köpenhamn och Solaris Sveriges huvudkontor i Jägersro i Malmö.
Sverige är en viktig marknad för Solaris. Idag rullar 566 Solarisbussar i svensk kollektivtrafik. 506 av dessa är gasbussar – och Solaris starkaste marknadsfäste är Skåne. Men 2015 kommer inte att summeras som Solaris´ starkaste år i Sverige med bara 21 nyregistrerade bussar.
– Helt klart har försäljningen 2015 inte varit tillfredsställande. Det har flera förklaringar. En av dessa är att vi har haft ett starkt fokus på att utveckla vår eftermarknadsservice så att kunderna ser oss som verkliga, långvariga samarbetspartners. I det arbetet har vi kommit långt under året. Vi ska inte sälja om vi inte kan ta hand om eftermarknaden, slår Klaus Hansen fast.
Han medger utan omsvep att Solaris eftermarknadsservice inte hade hängt med den starka försäljningen under åren innan.
– Situationen var pressad och organisationen var inte på plats.

Solaris har haft stora framgångar i Sverige med sina gasbussar. Nästan var fjärde gasbuss kommer från företaget. Här är en av dessa i trafik för Transdev i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.
Centraliserat
En annan förklaring till den låga försäljningen under 2015 är, säger Klaus Hansen, att företagets nya säljchef Johan Green inte var på plats förrän under sommaren vilket ledde till en svacka i försäljningsarbetet.
– Vi har också det senaste året sett en låg efterfrågan på gasbussar, samtidigt som vi inte har kunnat leverera RME-bussar. Nu kommer HVO starkt och det bidrar till att vi siktar på 90 sålda bussar under 2016. På lite sikt är målet att Solaris ska vara en av de fyra största leverantörerna av bussar för kollektivtrafik i Sverige. Men vi ska växa under kontrollerade former, säger Klaus Hansen.
En del i det arbetet är också att Solaris Sverige har centraliserat sin organisation till Malmö – inte helt ologiskt eftersom Skåne är en stark marknad för företaget. Dessutom har man verkstad i Göteborg och vad Klaus Hansen kallar ”flying doctors”, servicebilar som söker upp kunderna.
Under det gångna året har man utökat sitt reservdelslager för att kunna ge snabbare eftermarknadsservice och man har även etablerat ett litet lager i Göteborg..
Under året har man också anställt fler medarbetare för att stärka just eftermarknadsarbetet. Totalt har Solaris Sverige nu 26 medarbetare.
Bussar hela livet
Betydelsen av att eftermarknaden fungerar är något som nästan sitter i generna hos Klaus Hansen. Ända från uppväxten i Danmark har han levt med bussar och villkoren för bussföretagande. Far var busschaufför och blev senare bussägare med två skolbussar i den lilla staden Nykøbing Falster.
– Själv har jag alltid varit intresserad av bussar. När jag var 20 år gammal blev min far sjuk så jag tog över hans verksamhet. Sedan började jag expandera med bussar för såväl turisttrafik som kollektivtrafik, berättar Klaus Hansen.
I november 1989 föll Berlinmuren och i det tidigare Östtyskland fanns ett helt folk som under årtionden hade levt inspärrade, utan möjligheter att resa fritt. Det var en gigantisk resemarknad som plötsligt öppnade sig.
– Det var en spännande tid när många östtyskar ville resa till de tidigare stängda länderna i väst. Vi öppnade en resebyrå och körde på ett år 17 000 östtyskar till Danmark på endagsresor.
Verksamheten växte snabbt med resor till Nordkap och Stockholm, men också söderut. Bland annat körde man med sovbussar till Grekland, Spanien och Italien. Som mest hade Klaus Hansens företag 28 bussar. Sex av dem gick i fast trafik på dåvarande Jugoslavien.
När kriget på Balkan bröt ut blev det en hård smäll för Hansens verksamhet som tvingades till kraftiga nerskärningar. Personalstyrkan på 65 anställda reducerades med 20.
– Det var en tuff tid. När sedan den kollektivtrafik vi körde skulle upphandlas 1995 bestämde jag mig för att avveckla företaget. Den första juli 1995 stängde vi dörren för sista gången, en månad innan vårt 25-årsjubileum.

Nya Solaris Urbino kommer snart även i gasversion. Under 2016 lanseras 12-metersversionen för gasdrift, ett år senare den a8 meter långa ledbussen. Klaus Hansen tror dessutom starkt på elbussens framtid. Foto: Ulo Maasing.
Mantra: eftermarknad
För Klaus Hansen själv innebar det några år som säljchef på Europalinjen mellan Gedser och Rostock innan han 1998 återvände till bussbranschen. Då hade han fått erbjudande om att sälja MAN bussar i Danmark.
– Jag började från scratch och arbetade med det i tio år. Mitt mantra även då var eftermarknaden, men jag kände att jag inte kunde arbeta som jag ville i en verksamhet som dominerades av lastvagnar.
Sedan följde fyra år som Skandinavienchef för Irisbus och ytterligare fyra år på Mercedes-Benz lastvagnar innan Klaus Hansen värvades som vd för Solaris Sverige, ett uppdrag som han tillträdde den 1 december 2014.
– En gång buss, alltid buss, skrattar han.
– Men med min mångåriga bakgrund i bussbranschen förstår jag också under vilka betingelser kunderna arbetar. Därför vill jag inte bara vara leverantör utan minst lika mycket samarbetspartner.
Elbussar
Klaus Hansen konstaterar att skillnaden mellan hans nuvarande arbetsgivare och de stora lastvagns- och busstillverkare han tidigare har arbetat för är stor.
– Solaris karakteriseras av stor flexibilitet och korta beslutsvägar. Det präglar också vårt arbete när det gäller elektrifieringen av busstrafiken i städerna, något som jag är övertygad om kommer snabbt och där Sverige är en av de marknader där elbussarna kommer allra snabbast. Helt klart är också elbussar en av mina tillväxtstrategier för den svenska marknaden.

Solaris enda elbuss i Sverige går idag i trafik i Västerås, men företaget räknar med en snabb tillväxt på elbussmarknaden. Foto: Ulo Maasing.
Idag finns endast en elbuss från Solaris i trafik i Sverige, hos Västerås Lokaltrafik. Men Solaris Sverige förbereder sig nu på en elbussexpansion i landet.
– Vi har börjat utbilda våra medarbetare på elbussar så att vi är beredda när kunderna kommer. Och om kunden säger att man vill ha en viss laddinfrastruktur är vi redo att göra det.
En tillväxt när det gäller elbussar kommer dock inte att slå ut andra drivmedel på lång tid. Solaris levererar idag gasbussar med Cumminsmotorer och dieselbussar med DAF-motorer.
– Jag tror starkt på HVO för framtiden som alternativ till diesel, framhåller Klaus Hansen.
Flexibilitet med måtta
Även om Klaus Hansen lyfter fram flexibiliteten som en av de starka sidorna hos Solaris betonar han att det bästa är en flexibilitet med måtta.
– Vi kan vara flexibla och ändra på saker efter kundernas önskemål. Men samtidigt finns det gränser för hur flexibel man kan vara. Flexibilitet kostar också, bland annat genom att det påverkar reservdelslagrets storlek.
– Hellre har vi några få bussar som vi kan bli riktigt bra på. Det gäller exempelvis gasbussar och elbussar. I Sverige finns det ungefär 2100 gasbussar, vi har 506 av dessa – det är en marknadsandel på 24%. Och vi ser fram mot att vara fortsatt ledande när det gäller gasbussar. Under 2016 kommer nya Urbino som tolvmeters gasbuss, 2017/2018 kommer den i 15-metersversion som gasbuss.
Lämna ett svar