Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbusslinje i Lund föremål för forskning

Bild: VTI.

Bild: VTI.

Hur skulle en elbusslinje i Lund kunna fungera och se ut? Den frågan blir föremål för en körsimulatorstudie som Energimyndigheten har beviljat närmare fem miljoner kronor. Projektet leds av VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut. Övriga deltagare är Viktoria Swedish ICT, K2 och Lunds kommun.

Bakgrunden är att flera svenska städer har som målsättning att elektrifiera stadsbusstrafiken. Tysta och avgasfria elbussar kan göra det möjligt med busstrafik i  mer känsliga kvarter oavsett tid på dygnet och hållplatser som kan placeras i inomhusmiljöer.

Projektets mål är att i en körsimulator visa på en möjlig elbusslinje med hög användarvänlighet och som uppfyller framtidens krav på miljö- och energianpassning. Syftet är att medverka till att alla inblandande har användarperspektivet i åtanke när beslut ska tas om en eventuell elektrifiering av busslinjer i Lund.

– I Lund ser man på möjligheten att ha laddsträckor där bussarna laddas under färd. Det är dessutom önskvärt att elektrifieringen görs så att den kan användas även av andra fordon, till exempel sopbilar, taxi och distributionsbilar, säger Arne Nåbo, projektledare och forskare på VTI.

–  Vi kommer att utveckla modeller av elektrifierade gator samt en modell av en elbuss med möjlighet till laddning under färd. Implementeringen sker i VTI:s körsimulatorer, säger Arne Nåbo.

I körsimulatorn kan förare uppleva hur det är att köra den elektrifierade busslinjen och forskare kan studera förares beteende och upplevelse.

En mobil körsimulator kommer att användas vid demonstrationer i Lund för beslutsfattare, aktörer, intressenter och allmänhet.

– Den mobila simulatorn gör det möjligt att låta flera samtidigt se på simuleringen och i samband med detta diskutera olika aspekter av elektrifiering, hållplatsutformning med mera, säger Arne Nåbo.

Projektet består av fyra delar: framtagning av modeller för körsimulator, användarstudie i simulatormiljö, demonstrationer och kommunikation samt utvärdering av körsimulatorns effektivitet i opinionsbildning. Användarstudien ska göras med bussförare för att studera och utvärdera förarperspektivet.

– Bland annat ska vi studera om elektrifieringen påverkar körningen, hur elvägen samspelar med bussens elmotor och batteri samt upplevelse av vägmiljö inklusive hållplatser, säger Arne Nåbo.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)