Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Krakel med Rakel stoppade massor av bussar

Linjerna 52 och 55 i Göteborg tillhör de linjer som stoppades på tisdagsmorgonen. Arkivbild: Ulo Maasing.

Linjerna 52 och 55 i Göteborg tillhör de linjer som stoppades på tisdagsmorgonen. Arkivbild: Ulo Maasing.

Ett 60-tal busslinjer i Göteborgsområdet ställdes in på tisdagsmorgonen på grund av problem med bussarnas radiokommunikationssystem Rakel. Efter en uppdatering av systemet natten till tisdagen fungerade inte systemet.

Det är inte Västtrafiks eget system som inte fungerade utan ett system som ägs av bussoperatören Keolis som kör en stor del av busstrafiken i Göteborgsområdet. Beslutet att ställa in turerna togs av Keolis trafikledning.

Vid sjutiden på tisdagsmorgonen började busstrafiken komma igång igen sedan man beslutat att köra trots att kommunikationssystemet fortfarande inte fungerade. Bussförarna hänvisades istället till att använda mobiltelefon för att vid behov kommunicera med trafikledningen.

Men det var inte bara busstrafiken som drabbades av Rakelstoppet. En rad centrala myndigheter ställdes också utan kommunikationer, bland dem räddningstjänst, polis och kustbevakning. Rakel beskrivs så här av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB:

”Rakel är ett kommunikationssystem för trygg och säker kommunikation mellan medarbetare inom samhällsviktiga verksamheter. Systemet har en unikt hög driftsäkerhet, täckning i hela Sverige och används av fler än 500 organisationer.”

Busslinjer som berördes i morse i Göteborgsområdet var Västtrafiks linje 18, 19, 22, 23, 25, 26, 27, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 39, 40, 45, 47, 52, 55, 57, 71, 72, 73A, 73B, 74, 75, 76, 77, 78,114, 128, 135, 136, 141, 145, 148, 159, 167, 173, 178, 179, 501, 502, 503, 511, 513, 514, 515, 516, 519, 601, 605, 751, 753, 755, 758, 760, 761, 762, 763, 765, 767, BLÅ EXPRESS, GUL EXPRESS samt SVART EXPRESS.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)