Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dansk stad satsar på förarlösa bussar för bättre stadsdelsservice

Den danska staden Aalborg planerar att starta trafik med förarlösa bussar i början av 2018. Bild: Aalborg Kommune.

Den danska staden Aalborg planerar att starta trafik med förarlösa bussar i början av 2018. Bild: Aalborg Kommune.

Den danska staden Aalborg planerar att under 2018 sätta in förarlösa bussar i den östra delen av staden. Bussarna ska förbättra den interna mobiliteten i området och ansluta till den övriga kollektivtrafiken till och från området. De förarlösa bussarna ska alltså fungera som stadsdelsbussar.

Ett av syftena med projektet är att göra det lättare för boende i området som har begränsad rörlighet att ta sig runt, både i området och utanför detta. Det kan exempelvis handla om människor som är rörelsehindrade, barn eller boende utan bil.

Samtidigt vill Aalborg kommun öka tillgängligheten till många lokala aktiviteter, liksom service- och fritidsinrättningar i området, liksom till kollektivtrafiken till stadens centrum.

Inledningsvis kommer den förarlösa busstrafiken att trafikera en del av en längre  gång- och cykelväg, Astrupstien på en sträcka som är 1,6 kilometer lång och har åtta hållplatser. För att gående och cyklister även i framtiden ska ha goda förhållanden kommer vägen att breddas till tio meter så att gående, cyklister och förarlösa bussar får var sin egen körbana.

På sikt arbetar staden med att sätta in förarlösa bussar på en betydligt längre sträcka och med anknytning till en blivande BRT-station vid Aalborg Universitet.

Busstrafiken är planerad att komma igång i början av 2018.

Satsningen har en bred uppbackning från kommunens olika förvaltningar, liksom boendeorganisationer, Nordjyllands Trafikselskab, Region Nordjylland och Aalborg Universitet.

Bussarna från franska Navya Technology tar femton passagerare och ska gå i tiominuterstrafik. Foto: Aalborg Kommune.

Bussarna från franska Navya Technology tar femton passagerare och ska gå i tiominuterstrafik. Foto: Aalborg Kommune.

Bussarna kommer att levereras av franska Navya Technology med plats för upp till femton passagerare per buss. Man planerar att två bussar hela tiden ska vara i trafik medan en tredje laddas. Därmed får man en turtäthet på tio minuter.

De förarlösa bussarna använder sig av sensorer som bygger på flera olika teknologier: GPS, laser, radar och kameror.

Professor Ole B Jensen vid Aalborg Universitet säger att förarlösa fordon blir nästa stora utmaning för framtidens transporter och stadsutveckling.

– Vi har redan sett kommersiella aktörer experimentera med dessa teknologier. Men det är helt avgörande att även förvaltningar, forskningsinstitutioner, olika organisationer och stadens invånare engageras i diskussionerna. Man måste komma ihåg att teknik aldrig verkar isolerat från dess användare och det omgivande samhället. Det här är inte bara ett innovativt projekt lokalt, utan har också en prägel och en infallsvinkel som tidigare inte har funnits.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)