Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biogasbussar byts mot elbussar i gränsöverskridande projekt

I ett gränsöverskridande projektutvecklas i gränslandet mellan Tyskland och Holland ledbussar som laddas från trådbussledningar och kan köra på batteri i minst tio kilometer. Bild: Vossloh Kiepe.

I ett gränsöverskridande projekt utvecklas i gränslandet mellan Tyskland och Holland ledbussar som laddas från trådbussledningar och kan köra på batteri i minst tio kilometer. Bild: Vossloh Kiepe.

Elbussar som fungerar både som batteribussar och trådbussar utvecklas nu i ett unikt, gränsöverskridande projekt. Medverkande i projektet är aktörer i provinsen Gelderland i Holland och den tyska delstaten Nordrhein Westfalen. Tillsammans ska tio aktörer från regionen utveckla 18-meters elektriska ledbussar som utnyttjar luftledningarna i staden Arnhems trådbussnät för att ladda bussarnas batterier under färd. Där ledningar saknas ska bussarna köras på el från batterierna. I framtiden planerar Arnhem att byta ut sina biogasbussar mot  sådana bussar.

Tekniken kallas IMC, In Motion Charging och projektet leds av det tyska företaget Vossloh Kiepe.

Inom ramarna för projektet utvecklar man nu två IMC-bussar. Det är ledade elbussar som ska kunna köra minst tio kilometer utan luftledning vilket gör att även relativt avlägsna förorter kan betjänas av nollutsläppsbussarna.

Gas- eller dieselbussar som delvis kör på sträckor med luftledningar kan då ersättas med IMC-bussar. Det ställer stora krav på batteriladdningen eftersom bussarna bara kör en begränsad tid under luftledning.

Den teknik man nu utvecklar kommer att integreras i trådbussar som har döpts till Trolley 2.0 och som ska beställas av bussoperatören Hermes som kör kollektivtrafiken i Arnhem. Hermes är en del av transportjätten Transdev i Holland.

– Den tid som behövs för att ladda en 18-meters batteridriven ledbuss är längre än den tid som bussen står på ändhållplatsen. Även om batteritekniken utvecklas i framtiden kommer laddningstiden att vara ett hinder när man inför långa batteribussar, i synnerhet i en stor bussflotta. IMC gör det möjligt att ge bussen tillräckligt med kraft för både själva körningen och för luftkonditioneringen. Därför är IMC en nyckelfaktor för att införa flottor av elbussar, säger Vossloh Kiepes vd Dr Besold.

– Luftledningar är den mest effektiva och ekonomiska laddningsinfrastrukturen för att nå nollemissionstrafik i medelstora och stora städer.

Amsterdam tillhör de städer som siktar in sig på IMC-teknik när man går över till enbart eldriven busstrafik. Där planerar man att ladda bussarna från spårvägens nät av luftledningar.

Den 5 oktober kommer Arnhem att vara värd för en stor, internationell konferens om innovativa och hållbara trafiklösningar. Där kommer man också att närmare presentera det här projektet.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)