Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busshållplatser blir paketutlämning

DHL:s paketstation på inomhushållplatsen på elbusslinje 55 i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

DHL:s paketstation på inomhushållplatsen på elbusslinje 55 i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

DHL Express och den tyska posten, Deutsche Post DHL, och Volvo Bussar vill gemensamt utveckla ett koncept som gör busshållplatser till mer än ett ställe där man bara kliver av och på bussen. Vid en konferens i London i början av den här månaden presenterade de båda företagen ett koncept som innebär att vissa busshållplatser i större städer också kan fungera som paketstationer.

Därmed fångar man upp den växande internethandeln där människor beställer varor på nätet och sedan får dem levererade med posten eller kurirföretag som DHL, UPS eller FedEx. Om paketet levereras med kurir till bostaden krävs det ofta att någon är på plats för att ta emot det. I andra fall tvingas kunden ta sig till ett postutlämningsställe.

Idén med det koncept som Volvo Bussar och DHL express nu utvecklar är att människor ska kunna få sina försändelser levererade till ”sin” elbusshållplats och där hämta ut det på väg till eller från jobbet, utan omvägar. Försändelsen levereras helt enkelt till paketstationen, kunden får en kod via exempelvis SMS och kan sedan hämta ut paketet helt automatiskt.

Konceptet presenterades på DHL:s innovationsforum om livsstilsförändringar och leveranser i den brittiska huvudstaden, men det testas redan i Sverige. På elbusslinje 55 i Göteborg ligger den ena ändhållplatsen, Lindholmen,  inomhus. Där finns en paketstation från DHL sedan trafiken på linjen startade förra sommaren. Hållplatsen ingår i det ambitiösa projektet ElectriCity i Göteborg.

DHL Express menar att konceptet bidrar till utsläppsfri mobilitet i tider av ökande urbanisering, samtidigt som den gör kollektivtrafiken attraktivare och förenklar människors vardag.

Deutshe Post DHL bedriver för övrigt själv busstrafik genom det tyska expressbussföretaget Postbus som etablerades i samband med att marknaden för långväga busstrafik avreglerades i Tyskland för några år sedan.

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)