Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Konsekvenser av automatiska fordon kartläggs

En av de självkörande minibussar som rullade runt i Kista i Stockhoilm i våras. Foto: Ulo Maasing.

En av de självkörande minibussar som rullade runt i Kista i Stockhoilm i våras. Foto: Ulo Maasing.

Självkörande, autonoma, bussar och bilar ärnu under snabb utveckling. Nyligen presenterade Mercedes-Benz en självkörande buss som även kommer att visas på IAA-mässan i Hannover senare i september. Tidigare i år rullade två självkörande minibussar omkring i Kista i Stockholm som ett demonstrationsprojekt. Nu ska forskare på VTI i Linköping ta reda på hur samhället påverkas av automatiserade transporter.

Man menar att automatisering av transportsystemet kan föra med sig stora fördelar, som ökad säkerhet, förbättrad effektivitet, mindre miljöpåverkan, förbättrad tillgänglighet och bekvämlighet.

Målet är att skapa en ny mätmetodik som erbjuder ett flerdimensionellt perspektiv. Istället för att endast ta hänsyn till endimensionella mått (t.ex. antal körda kilometrar utan olyckor, bränslebesparing, trafikflöden) ska forskarna inkludera mått som tar hänsyn till automatiseringseffekter på flera olika nivåer, som fysisk, psykologisk och politisk.

I projektet kommer forskarna också titta på hur man kan mäta samhällseffekter av automatisering inom kollektivtrafik.

– Tänkbara fall kan inkludera utvärdering av till exempel delvis automatisering av kollektivtrafiken i områden som tidigare inte varit rimliga som upptagningsområden eller privata fordons samarbete med fordon för kollektiva transporter på väg, säger Niklas Strand, forskare på VTI.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)