Det står redan nu klart att bussoperatören Nobina får sitt avtal om busstrafiken i Norrtälje förlängt till juni 2021. Det formella beslutet fattas visserligen av trafikpolitikerna i Stockholms läns landsting i slutet av september, men Trafikförvaltningen (det vill säga SL), är entydigt för en förlängning.
Nobina tog över från Keolis sommaren 2011 och har enligt SL utvecklat trafiken avsevärt jämfört med föregångaren. Det enda SL har att anmärka på är att man inte klarar uppsatta mål när det gäller att hålla tidtabellerna.
Annars är det mest bra. Resandet har utvecklats starkt, valideringsgraden har ökat (allt fler resenärer blippar sina kort, fuskåkandet har minskat) och Norrtäljetrafiken har under senare år haft de nöjdaste kunderna i SL:s busstrafik, konstaterar SL.
Men det finns en prislapp på framgångarna. SL:s kostnader för avtalet har ökat mycket mer än trafikutbudet. Det beror bland annat på att SL har beställt mer trafik som körs enligt produktionsavtal (bruttoavtal). I den trafik där Nobina får betalt enligt VBP-avtal (verifierad betalande påstigande) har resandet ökat, likaså antalet resenärer som validerar sina biljetter.
Ändå tycker SL att kostnadsnivån i avtalet är rimlig. Därför vill man ge Nobina förlängd tid till sommaren 2021, det vill säga maximalt tillåtna tio år. Annars skulle det ha löpt ut sommaren 1919.
Lämna ett svar