Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Länstrafikbolag svär sig fri från biogasproblem

Ibland med biogas, ibland med fossil naturgas i tankarna eftersom Swedish Biogas inte klarar gasleveranserna. Foto: Ulo Maasing.

Ibland med biogas, ibland med fossil naturgas i tankarna eftersom Swedish Biogas inte klarar gasleveranserna. Foto: Ulo Maasing.

Striden om gasbussarna i Örebro fortsätter. Länstrafiken Örebro hävdar att man inte har något ansvar för problemen med gasen till stadsbussarna i Örebro. När trafiken upphandlades var ett av kraven att det vinnande bussföretaget inte bara skulle köra stadsbussarna på biogas, utan också att gasen skulle köpas från företaget Swedish Biogas.  Men Swedish Biogas har inte klarat leveranserna utan både levererat biogas och fossil naturgas. Det har gjort att Nobina, som kör trafiken, har fått avsevärda problem med bussar som krånglar och går sönder.

I början av sommaren stämde Nobina Länstrafiken på nästan 22 miljoner kronor eftersom man anser att problemen har kostat företaget stora summor. I stämningen kräver man inte bara ersättning för inträffade skador hittills utan begär också ersättning för alla framtida skador som orsakas av bränslet.

Niklas Tiedermann, jurist och kanslichef på Region Örebro län, avvisar kraven och anser att gasproblemen med åtföljande krångel för bussarna inte är Länstrafikens problem.

– Vi har en relation som regleras i trafikavtal. Och huvudpunkten i det är att Länstrafiken vill att det ska gå busstrafik, Nobina har i avtalet lovat att köra busstrafik, säger han till Sveriges Radio P4 Örebro i samband med att Länstrafiken nu lämnat in sitt svaromål till tingsrätten.

När stadstrafiken i Örebro senast upphandlades var Örebro kommun beställare, men trafikavtalet är mellan Länstrafiken och Nobina. Länstrafikens inställning är därför att om det finns problem med gasen får Nobina ta det med någon annan.

Att Nobina inte får tillräckligt med biogas till sina bussar i Örebro beror inte på att det inte finns biogas att tillgå. Som vi tidigare har rapporterat är  tre kommuner i Närke delägare i biogasverket i Karlskoga som kostade 170 miljoner att bygga, men där kapaciteten inte utnyttjas mer än till 70 procent – och då skickas biogasen med dieseldrivna lastbilar från Karlskoga till Stockholm.

Fram till 2019 får dock inte biogas till bussarna i Örebro köpas från någon annan än Swedish Biogas som alltså inte klarar leveranserna.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)