Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Västtrafik satsar på reflekterande resenärer

Västtrafik med partners vill att resenärerna ska synas i höstmörkret. Foto: Västtrafik.

Västtrafik med partners vill att resenärerna ska synas i höstmörkret. Foto: Västtrafik.

Västtrafik har tillsammans med sina partners startat en kampanj som ska få fler resenärer att använda reflex. Viktigast är att öka trafiksäkerheten. Förutom att minska risken för olyckor och hastiga inbromsningar hjälper reflexer till att minska antalet kunder som blir frånåkta på grund av att de inte syns vid hållplatsen. Målet är att tio procent färre ska bli frånåkta jämfört med motsvarande period förra året.

Reflexkampanjen genomförs av Västtrafik tillsammans med trafikföretagen Keolis, Nobina, Bivab, Transdev och Nettbuss, vars förare och kundvärdar kommer att dela ut reflexer och informera resenärerna om nyttan med dem. Kampanjen pågår under veckorna 42 och 43 i hela Västra Götaland.

– Vi vill visa hur viktigt det är att synas i mörkret. Genom att bära reflex syns man redan på 125 meters håll när bussen närmar sig, säger Anders Larsson, säkerhetsansvarig på Västtrafik.

– Fördelarna att bära reflex är många och att synas i höst- och vintermörkret är lika viktigt på landet som i mer tätbebyggda områden.

Reflexer kommer också att finnas i Västtrafikbutikerna.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)