Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batteridriven ledbusslinje permanentas

En batteridriven VDL ledbuss rullar ut från Köln Hauptbahnhof. Foto: VDL.

En batteridriven VDL ledbuss rullar ut från Köln Hauptbahnhof. Foto: VDL.

Efter en längre tids försöksperiod har lokaltrafiken i den tyska staden Köln, KVB (Kölner Verkehrsbetriebe) nu permanentat sin första elbusslinje. Linje 133 i staden trafikeras uteslutande av batteridrivna ledbussar. Trafiken körs med åtta VDL Citea SLFA Electric.

Linjen är cirka sju kilometer lång och har 13 hållplatser på sträckan från centralstationen i Köln till Zollstock. Enligt KVB innebär övergången från dieselbussar till elbussar på linjen att man minskar de årliga koldioxidutsläppen med cirka 520 ton.

– De pengar som har investerats i det här projektet är väl använda. K-ölns invånare kan nu själva se att elbussarna är redo för daglig drift och andra trafikföretag kommer att vara motiverade att investera i den här teknologin, säger Michaek Groschek, transportminister i den tyska delstaten Nordrhein Westfalen.

De aktuella ledbussarna är utrustade med ett system för snabbladdning via pantograf. Pantografen är placerad ovanför bussens andra axel och laddning sker vid båda ändhållplatserna med 250 kW. Laddtiden är cirka 5 – 10 minuter. Dessutom laddas batterierna i depå nattetid.

Ombord finns plats för 43 sittande och 82 stående passagerare.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)