Regeringen har i sitt förslag till budget för 2017 avsatt pengar för att kompensera de trafikföretag som enligt ny lagstiftning tvingats utföra ID-kontroller vid resor till Sverige. Det är ett uppdrag som de samlade transportföretagen anser ska utföras av tull och polis, de myndigheter som har ansvar för gränskontroller. Regeringen har avsatt 139 miljoner kronor för ändamålet.
De branschorganisationer som berörs, bland andra Sveriges Bussföretag, menar att det i de diskussioner om nu förs mellan branschen och regeringens företrädare finns en positiv och gemensam vilja att nå fram till en lösning och kompensera företagen för de utgifter de haft för id-kontrollerna.
Även om det definitiva beslutet kring formerna för och storleken på en sådan kompensation kan fattas först när regeringens budgetproposition behandlats i Sveriges Riksdag, vill Branschföreningen Tågoperatörerna, Svensk Sjöfart och Sveriges Bussföretag redan nu rikta ett antal uppmaningar till regeringen.
– Det finns en risk att den utsatta ram på 139 miljoner kronor är för låg för att ge full kostnadstäckning till alla ansökande, säger Björn Westerberg, vd för Branschföreningen Tågoperatörerna. Här behöver regeringen söka resurser inom andra budgetposter.
– Vi vill också redan nu peka på vikten av att gränskontroller och ID-kontroller samordnas så att vi kan vända effekten att kollektivt resande minskar jämfört med privatbilen, vilket på sikt undergräver möjligheterna att nå regeringens klimatmässiga mål, säger Anna Grönlund, vice vd för Sveriges Bussföretag.
– Våra företag har redan haft och har stora utgifter kring ID kontroller vid gränsen, denna i grunden offentliga uppgift, säger Pia Berglund, vd för Svensk Sjöfart. Hon pekar på att det nu behövs en snabb process för att ta fram föreskrifter och korta handläggningstider hos Trafikverket eller annan utpekad myndighet för ansökan om ersättningen.
Transportföretagen vill också veta om id-kontrollerna ska fortsätta eller upphöra.
Man pekar på att den nuvarande förordningen gäller till och med den 4 februari 2017 och att operatörerna behöver ha ett besked i god tid om hur det blir i framtiden.
Lämna ett svar