Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spårvägsbygge gjorde bussar till miljöproblem

Förvandlades till miljöproblem av spårvägsbygge. Arkivbild: Ulo Maasing.

Förvandlades till miljöproblem av spårvägsbygge. Arkivbild: Ulo Maasing.

Boende längs flera gator i Lund är upprörda över konsekvenserna av det kontroversiella spårvägsbygget i staden. Inför bygget har en stor del av busstrafiken i Lund lagts om och det har inneburit att de boende har drabbats av en drastisk ökning av tung trafik och buller från de gasdrivna stadsbussarna – och när spårvägen är klar ska bussarna fortsätta att gå på de gator som nu störs av den tunga trafiken. Inte som tidigare S:t Laurentiigatan där spårvägen ska fram.

Tekniska nämndens ordförande i Lund, miljöpartisten Emma Berginger är kallasinnigt inställd till de boendes klagomål, skriver Skånska Dagbladet.

– De bor i en stad och det kommer att bullra mer. Det finns möjlighet för fastighetsägarna att söka bidrag för bullersanering, säger hon till tidningen.

På frågan från de boende längs de störda gatorna Spolegatan, Kung Oskars väg och Kävlingevägen varför spårvagnar och bussar inte kan samsas på S:t Laurentiigatan när spårvägen öppnar 2019 svarar hon att ”huvudspåret är att skapa en attraktiv miljö i stationsområdet och på Clemenstorgets norra sida, samt att konflikter mellan spårvagnar och övrig trafik ska undvikas”, skriver Skånska Dagbladet.

– Men vi får göra en utredning när spårvägen är klar och då ta ställning till de förändringar som behövs, säger hon och pekar på att elbussar ska införas senast 2023.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)