Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Euro VI-bussar håller måttet, bilar förorenar otillåtet mycket

Så stora minskningar av utsläpp av kväveoxider (NOx) och partiklar (PM) har uppnåtts med Euro VI-bussar jämfört med Euro V-bussar, Illustration: TØI.

Så stora minskningar av utsläpp av kväveoxider (NOx) och partiklar (PM) har uppnåtts med Euro VI-bussar jämfört med Euro V-bussar, Illustration: TØI.

Bussar med Euro VI-teknologi klarar utsläppsgränserna medan dieseldrivna personbilar släpper ut mycket mer än de godkända värdena av såväl kväveoxider som koldioxid. Det framgår av en ny rapport från det norska forskningsinstitutet TØI, Transportøkonomisk Institutt. Rapporten bygger på undersökningar som TØI har gjort tillsammans med finska VTT på uppdrag av det norska vägverket, Statens Vegvesen. Rapporten bygger på mätningar av fordonen i verklig trafik.

Även två testade bensinbilar med direktinsprutning överskrider värdena av kväveoxider, NOx.

TØI och VTT har testat sammanlagt elva Euro VI-bussar. Rapporten konstaterar att resultaten bekräftar tidigare mätningar som visar att tunga fordon nu har mycket låga emissioner av såväl NOx som av partiklar (PM). Bussar som klarar Euro VI-kraven som infördes 2015 har enligt rapporten cirka 30 gånger lägre NOx-utsläpp än tidigare generationer.

I likhet med tidigare mätningar visar TØI.s mätningar att dieseldrivna personbilar som är Euro VI-klassade har problem med att klara avgaskraven när de körs i en testcykel som motsvarar verklig trafik.

Vid en utetemperatur på + 23 grader släpper bilarna ut i genomsnitt fyra gånger så mycket NOx som är tillåtet i typbesiktningen. I kallt väder är utsläppen tio gånger större än det tillåtna.

– Resultaten visar hur viktigt det är att oberoende aktörer testar utsläppen från fordonsparken och att uppgiften inte överlåts enbart på fordonstillverkarna, säger Christian Weber, den forskare som har haft huvudansvaret för arbetet med rapporten.

Dagens bilar klarar alltså kraven i de tester som ingår i typgodkännandet, men i tester som motsvarar verklig trafik är utsläppen för höga, summerar rapporten.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)