Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Milstolpe för Volvo Bussar: 3000 elektrifierade sålda

En hybridledbuss från Volvo i trafik hos Hamburger Hochbahn. Foto: Ulo Maasing.

En hybridledbuss från Volvo i trafik hos Hamburger Hochbahn. Foto: Ulo Maasing.

Volvo Bussar har nu sålt 3000 elektrifierade bussar över hela världen, varav närmare 200 i Sverige. Det handlar om hybridbussar, elhybrider och elbussar, rapporterar företaget. Sedan Volvo Bussar introducerade sina första hybridbussar 2010 har den globala försäljningen ökat kontinuerligt, samtidigt som företaget kontinuerligt har utvecklat och vidgat produktprogrammet.

I Sverige har Volvo hittills sålt nära 200 elektrifierade bussar. Ett femtiotal av dem rullar sedan något år tillbaka i Sundsvall och Örnsköldsvik. För närvarande pågår trafiksättning av 24 nya hybridbussar i Göteborg. Även Kungälv, Nässjö och Uddevalla har köpt Volvos hybrider. Värnamo har beställt fyra elhybrider för leverans under 2017. Sedan tidigare rullar elhybrider i Göteborg och Stockholm.

Totalt under 2016 såldes 533 elektrifierade Volvo-bussar, det vill säga hybridbussar, elhybrider och helt eldrivna bussar.

Den enskilt största marknaden för Volvos hybridbussar är Storbritannien, som svarat för nära hälften (1 425) av den totala försäljningen på 3 000 fordon. Andra större marknader är Colombia (468), Sverige (196),  Spanien (137), Tyskland (135), Schweiz (129) och Norge (109). Under de senaste två åren har efterfrågan på Volvos hybridbussar ökat även i östra Europa, med en stark försäljningsutveckling i Estland (44) och Polen (48).

Skillnaden mellan hybrider, elhybrider och elbussar är den här:

Hybridbussarna drivs med el vid start och när de står stilla vid hållplatserna, i övrigt med diesel. Hybridbussarna är utrustade med batterier, elmotor och en mindre dieselmotor. Batterierna laddas vid motorbromsning och bussen kräver ingen laddinfrastruktur. Upp till 39 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.

Elhybridbussarna drivs med el större delen av körsträckan. De är utrustade med batterier, elmotor och en mindre dieselmotor. Batterierna laddas både vid motorbromsning och genom snabbladdning (Opportunity charging) vid linjens ändstationer. Upp till 60 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.

Elbussarna drivs uteslutande med el. Bussarna har ett kraftfullt batteripaket och elmotor. Batterierna laddas vid motorbromsning och genom snabbladdning (Opportunity charging) vid linjens ändstationer. Upp till 80 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)