Stadsbussarna i Växjö kan i framtiden bli eldrivna istället för som idag biogasdrivna. Inför nästa upphandling av stadstrafiken har Länstrafiken av politikerna fått i uppdrag att utreda framtidens bussar, inte minst vilket drivmedel som ska användas i stadsbusstrafiken.
Idag körs bussarna av Bergkvarabuss med biogas från Växjö kommuns biogasanläggning.Men både det nuvarande trafikavtalet och avtalet mellan Länstrafiken Kronoberg och Växjö kommun går ut 2023. Det kan dock förlängas med tre år.
Länstrafikens trafikdirektör Thomas Nilsson säger till Smålandsposten att frågan om drivmedel ännu är helt öppen.
– Vi utesluter ingenting. Men ett tungt argument för att byta drivmedel i stadsbussarna är olägenheterna med buller. Bullret är ett problem för de boende och därmed även ett problem för oss, säger Nilsson till tidningen.
Som vi tidigare har rapporterat har många Växjöbor reagerat på bullret från biogasbussarna. Nyligen uppgav miljö- och hälsoskyddsnämnden i Växjö att Länstrafiken skulle få ett föreläggande att minska bullerstörningarna, exempelvis genom att busstrafiken glesas ut under kvällar och nätter.
Thomas Nilsson uppger för Smålandsposten att Länstrafiken har funderingar på att testa en eller två elbussar, kanske 2018 eller 2019.
Han säger också i ett ”teoretiskt resonemang” att om man väljer el i stadstrafiken kanske det går att använda biogas för regionbussarna.
Biogasen har hittills varit en dyr affär för skattebetalarna i Växjö. 2010 sa kommunpolitikerna ja till en investeringsram på 120 miljoner, men pengarna räckte inte och ytterligare 45 miljoner måste skjutas till. Sedan start har biogasverksamheten gått med förlust för kommunen.
Biogasanläggningen i Växjö är projekterad att hålla till år 2028. Sedan måste nya, stora investeringar göras.
Steve Karlsson, va-chef i Växjö och ansvarig för biogasanläggningen säger till Smålandsposten att det troligen går att köra regionbussarna på biogas.
– Annars blir det ett jättebekymmer att hitta en marknad för gasen som fordonsbränsle. Ddet skulle bli oerhört svårt att i ett hugg placera stora mängder biogas på marknaden eftersom det i dag finns ett överskott.
Att använda biogas för uppvärmning eller elproduktion kommenterar Steve Karlsson så här:
– Gasen går ju alltid att använda, men det skulle bli en helt annan ekonomi.
I klartext innebär det att kollektivtrafiken betalar avsevärt mycket mer än det normala marknadsvärdet på biogasen. Den subventionerade busstrafiken subventionerar således gasproduktionen.
Redan för tre och ett halvt år sedan gjorde Smålandsposten en omfattande granskning av biogassatsningen i Växjö. Redan då konstaterade tidningen att Växjö kommuns satsning på biogas skulle stå skattebetalarna dyrt.
Lämna ett svar