Europas största busstillverkare, Daimler Buses, sålde i fjol färre bussar och busschassier än året innan, men förbättrade samtidigt lönsamheten kraftigt. I Daimler Buses ingår i Europa Mercedes-Benz bussar och Setra. För Setra innebar fjolåret att man satte nytt rekord i antal sålda enheter med omkring 3 000 sålda bussar. På fredagen presenterade Daimler Buses liksom hela Daimlerkoncernen sitt bokslut för 2016.
Det visar att antalet sålda enheter (bussar och chassier) minskade med sju procent, från 28 100 till 26 200. Genom att man sålde mer helbyggda bussar ökade däremot omsättningen med två procent, från 4,1 till 4,2 miljarder euro (ca 40,4 miljarder SEK). Lönsamheten förbättrades starkt med ett rörelseresultat på 258 miljoner euro (2,48 miljarder SEK), vilket är en ökning med 28 procent jämfört med året innan.
– Vår rörelsemarginal på 6,2 procent är den bästa i branschen, förklarade Daimler Buses koncernchef Hartmut Schick när han presenterade resultaten på en presskonferens i Stuttgart på fredagen.
– Vi är mycket nöjda med resultatet och kommer att investera ytterligare 600 miljoner euro (cirka 5,8 miljarder SEK) i Daimlers bussdivision.
Investeringarna kommer att vara inriktade främst på tre områden: delvis autonom/automatisk körning, en elbuss för stadstrafik som sätts i serieproduktion nästa år samt uppkopplade fordon.
I juni kommer Mercedes-Benz att presentera en helt ny bussmodell dom det råder mycket hysch-hysch kring. Det torde dock inte vara en alltför avancerad gissning att det handlar om den elektriska stadsbuss som ska börja serietillverkas 2018 och som redan nu testas på flera håll under stort hemlighetsmakeri.
Daimler Buses räknar med en betydande ökning av antalet sålda enheter under det här året, kombinerad med en mindre ökning av rörelseresultatet.
Lämna ett svar