Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

MAN serietillverkar elbussar 2019 – utvecklar bussar för depåladdning

MANochb ett bussföretag i Luxemburg utvecklar depåladdade batteribussar. Foto: MAN.

MAN och ett bussföretag i Luxemburg utvecklar depåladdade batteribussar. Foto: MAN.

Den tyska busstillverkaren MAN inleder ett samarbete med ett bussföretag i Luxemburg inför sin start av serietillverkade elbussar. 2019 ska MAN:s produktion av elbussar vara igång. Bussföretaget Voyages Emile Weber är ett av Luxemburgs största bussföretag. Samarbetet mellan MAN Truck & Bus och Weber syftar till att utveckla emissionsfria lokaltrafikbussar.

När MAN tidigare har talat om sin kommande satsning på elbussar har man varit inriktad på bussar som snabbladdas längs linjen med hjälp av laddstationer och pantograf. Det var också en sådan lösning man presentrade i höstas på den stora nyttofordonsmässan IAA i Hannover.

Men i samarbetet med Weber handlar det istället om batteribussar som laddas i depå nattetid via en CCS-kontakt, alltså den standard för depåladdning av elbussar som de stora, europeiska busstillverkarna rekommenderar.

Bakgrunden är att Luxemburg från 2020 int kommer att köpa bussar med konventionell drivlina för innerstadstrafik. Syftet med samarbetet mellan MAN och Weber är att utveckla lösningar som är så optimala som möjligt när det gäller bussarnas totala livstidskostnad, det vill säga TCO (Total Cost of Ownership). Fyra tolv meter långa batteribussar ska ingå i utvecklingsarbetet.

Det innebär dock inte att MAN enbart ska satsa på depåladdade batteribussar. Företaget framhåller att stadsbussen Lion´s City är modulärt uppbyggd vilket också innebär att antalet moduler för energilagring kan anpassas till den räckvidd och transportkapacitet som behövs.

Under den stora kollektivtrafikkonferensen i Montreal nyligen avslöjade Volvo Bussars vd Håkan Agnevall för bussmagasinet att inte heller Volvo tror på ett antingen eller när det gäller elbussar. Idag har man endast snabbladdade bussar i sin produktpalett, men enligt Agnevall avser Volvo även att presentera batteribussar för enbart depåladdning.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)